Hlavní obsah

Po 80 letech se Josef František dočká zase „svého“ Hurricanu

Foto: Profimedia.cz

Stíhačka Hawker Hurricane v záři zapadajícího slunce na základně Duxford, odkud operovala i 310. československá stíhací peruť. Právě v Duxfordu by „Františkův“ Hurricane měl být k vidění.

Velkého uznání se 80 let od bitvy o Británii a současně od své smrti dočká elitní československý pilot Josef František. Jeden z Hawkerů Hurricane nově ponese označení stroje, se kterým Čechoslovák skutečně létal.

Článek

Seržant Josef František byl naprosto ojedinělý zjev. V meziválečné československé armádě napáchal celou řadu deliktů a jeho nadřízení nad urostlým rebelem často lámali hůl. Skoro se nechce věřit, že o pár let později během pouhých 28 dnů bitvy o Británii František sestřelil impozantních 17 nepřátelských strojů.

Stalo se tak ovšem v sestavě 303. polské stíhací perutě RAF, které dal Josef František přednost před létáním s Čechoslováky. 8 potvrzených sestřelů si odvážný stíhač připsal na stroji s označení RF-R výrobního čísla R4175. V jeho kabině bohužel také v Ewell Suttonu (dnes jižní předměstí Londýna) našel 8. října 1940 za ne zcela vyjasněných okolností těsně před přistáním svou smrt.

Foto: Profimedia.cz

Filmaři nasadili jiný Hurricane s „Františkovým” označením RF-R do polského snímku Hurricane/Hurikán z roku 2018.

„Byl to pilot, jaký ještě neexistoval před ním a již nebude existovat. Sám se pouštěl do souboje s přesilou, létal sám, zákeřně přepadal Němce. Byl nejlepším střelcem. Co stiskl spoušť na kulomety, to byl sestřelený Němec. Létal s láskou a odvahou, byl to největší hrdina v bitvě o Anglii,“ uvádí v knize Jiřího Rajlicha Na nebi hrdého Albionu pobočník velitele 303. peruti, polský kapitán Witold Źyborski.

80 let od porážky nacistické Luftwaffe i Františkovy tragické smrti změní jeden z mála letuschopných Hurricanů na světě svůj vzhled a stane se na dobu neurčitou Františkovým „erkem“.

„Společnost Historic Aircraft Collection sídlící na letišti v Duxfordu usoudila, že nejvhodnějším letounem, kterým uctít památku Josefa Františka, je stroj Hurricane Mk. XIIa sériového čísla 5711,“ říká Tom Dolezal, který se ve Velké Británii dlouhodobě stará o udržení odkazu československých pilotů. Ostatně jeho tatínek Oldřich Doležal byl pilotem 311. československé bombardovací peruti RAF a velitelem stroje, který na Vánoce roku 1943 potopil v Biskajském zálivu německou zásobovací loď Alsterufer.

Hurricane, který bude nově připomínat Františkovo letecké umění, byl vyrobený v roce 1942 v Kanadě a o rok později ho kanadské královské letectvo (RCAF) začalo používat. V 80. letech byl „repasován“ z nejzachovalejších dílů Hurricanů, které se podařilo najít po celé Kanadě. Restaurovaný stroj pak znovu vzlétl v roce 1989.

U Historic Aircraft Collection, která své vzácné skvosty posílá na nejrůznější letecké dny v podstatě po celém světě, létal stroj původně v barvách 71. „Orlí“ perutě RAF, kterou za druhé světové války tvořili hlavně američtí dobrovolníci. V roce 2004 následovala další oprava stroje a další „přebarvení“ do podoby Hurricanu, s nímž 126. peruť odrážela útoky Luftwaffe na obklíčenou Maltu. Mimochodem daný „hurikán“ byl v roce 2005 prvním strojem tohoto typu, který se na středomořský ostrov od konce druhé světové války vrátil.

Od roku 2015 pak už Hawker Hurricane nese označení polské 303. stíhací perutě. Ovšem Františkovým písmenům RF-R předcházelo označení RF-E. To byl stroj, z něhož 9. září vyskočil s lehkými popáleninami pozdější úspěšný a oceňovaný stíhač, držitel DFM a DFC, Kazimierz Wünsche. Upravit Wünscheho stroj a udělat z něj vizuálně ten Františkův tak nepředstavovalo příliš velký problém. Tom Dolezal vyzdvihuje podíl leteckého umělce Pavla Rampíra na realizaci celého projektu „Františkova Hurricanu“, do něhož Čech přispěl dvěma kresbami.

„V této peruti nebojácných stíhačů je tento Sergeant-pilot zvláště vynikající - jeho tichá, chladnokrevná a skromná osobnost v sobě skrývá rozeného a nemilosrdného stíhače. Jeho úspěchy sleduji s velkým zájmem a nyní jej silně doporučuji k udělení DISTINGUISHED FLYING MEDAL AND BAR,“ cituje letecký historik Jiří Rajlich ve své knize Na nebi hrdého Albionu z doporučení druhého vysokého poddůstojnického vyznamenání, Záslužné letecké medaile, z pera velitele 11. skupiny RAF K. R. Parka. Není bez zajímavosti, že udatnému stíhači v návrhu, který byl hladce schválen, zkomolili jméno z František na polsky znějící Francisek.

Doporučované