Článek
Po pouhých 15 letech od prvního startu se zastaví výrobní linky, které vyráběly díly pro největší dopravní letoun Airbus A380. Evropský výrobce tento týden dokončil poslední montáž letounu tohoto typu. Teď obra čeká jen finální lak, instalace motoru a předání zákazníkovi, leteckému dopravci Emirates, který je současně také největším provozovatelem flotily A380 na světě.
„Během závěrečné zkoušky proběhnou kontroly včetně kalibrace palivoměru, natlakování kabiny, rádia, radaru, navigačních systémů a těsnění palivové nádrže,“ říká manažerka Airbusu pro vztahy s médii Anne Galabertová pro CNN. „Letadlo bude následně připraveno k letu,“ dodala.
Poté, co budou provedeny zkoušky motoru, odletí piloti s letadlem první a zároveň poslední zkušební let do německého Hamburku. Tam bude zároveň instalována kabina a dokončeno poslední lakování do vlajkových barev zákazníka.
Sestavení A380 je podle mluvčí společnosti Airbus obrovským úkolem. Do výroby se podle jejích slov zapojilo 1500 společností. Trup například pochází z hamburských továren. Zadní část „ocasu“ zase ze španělského Cádizu.
Pouť dílů do francouzské továrny se pak uskutečňovala všemi druhy dopravy – po silnici, mořem i vzduchem.
The last one ! 😭Initial assembly of msn 272, the last #Airbus #A380 is completed, it was transferred from station 40 to station 35 this morning. 🇦🇪 #AvGeek #Toulouse pic.twitter.com/wvKDqKyLil
— Aviation Toulouse (@Frenchpainter) September 23, 2020
Jenže u Emirates musí dlouho vydržet, dopravce se totiž starších strojů tohoto typu začíná postupně zbavovat. A není sám. Kompletně tento model vyřadila z flotily například letecká společnost Air France. Německá Lufthansa pak tento krok vážně zvažuje.
Proč? Důvodem je jednoduše fakt, že na trhu se dají sehnat podstatně modernější a úspornější modely, třeba Boeing 787 nebo Airbus A350.
Evropský výrobce letadel dodal podle CNN zákazníkům od první zakázky pro společnost Singapore Airlines v roce 2007 234 letadel tohoto typu.
The station 40 is now empty forever, no more A380 to assemble... 🥺 pic.twitter.com/ny6HZ8ZEph
— Aviation Toulouse (@Frenchpainter) September 23, 2020
25 miliard dolarů
„Je to bolestivé rozhodnutí,“ uvedl generální ředitel Airbusu Tom Enders v únoru 2019, když oznámil rozhodnutí přerušit provoz letadla. „Investovali jsme do tohoto letadla hodně úsilí, spoustu zdrojů a spoustu potu.“ Pod těmi zdroji si lze kromě inženýrského umu dosadit také peníze.
Podle serveru CNN stál vývoj tohoto typu letadla kolem 25 miliard dolarů. Teď je však podle odborníků už jasné, že Airbus letadlo trochu přecenil. Vždyť jen v době, kdy zprávu o ukončení výroby společnost oznámila, dodala jen 234 letounů tohoto typu, tedy necelou čtvrtinu z 1200, které původně vedení Airbusu předpovídalo. Je tedy zřejmé, že se náklady na vývoj nevrátí.