Hlavní obsah

Plzeňský student vysoké školy vytvořil únikovou hru k distanční výuce dětí

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Student učitelství fyziky a informatiky plzeňské fakulty pedagogické Patrik Vaněk vytvořil v době on-line výuky virtuální únikovou hru k distanční výuce dětí.

Článek

Má s ní úspěch, kromě toho, že představil asi první „únikovku“ pro platformu MS Teams na webináři pro Microsoft, tak se kolem něj utvořila komunita asi 5200 učitelů, kteří spolu sdílí svoje nápady a inspirace. ČTK to dnes řekla mluvčí Západočeské univerzity v Plzni Šárka Stará.

„Sice ještě studuji, ale zároveň učím v Plzni na 16. základní škole fyziku a informatiku. A když se školy zavřela, tak jsem přemýšlel, jak oživit distanční výuku pro svoje žáky,“ uvedl Vaněk. Využil prostředí MS Teams pro únikovou hru a žáky to nadchlo. Na Facebooku pak sdílel návod na hru a oslovila ho společnost Microsoft, pro kterou za dva dny vytvořil webinář o tom, jak hru vytvořit a ovládat. „Webináře zhlédlo do dnešního dne přes 11 000 lidí a další tisícovka je sdílela. Následně jsme na Facebooku vytvořili skupinu, kde je aktuálně přes 5200 učitelů a zájemců o únikové hry ve vzdělávání,“ řekl student. Hry jsou pro oba stupně základní školy, střední i vysoké školy.

„Na facebookové skupině už je přes 500 únikových her, nejvíce jich je pro první stupeň a pro český jazyk. Pokud pracují žáci společně, tak únikovka pokryje celou hodinu, skupiny spolu soupeří,“ uvedl Vaněk. Inspiroval se v reálných únikových místnostech, které si vyzkoušel s kamarády. „Ale v MS Teams je to originální nápad,“ dodal. Počítá s tím, že únikové hry budou využívat učitelé i po pandemii v prezenční výuce a dají se hrát i na školním hřišti.

Úniková hra je soubor úkolů, které žáci společně plní a jejich smyslem je dosáhnout konkrétního cíle. „Tématem může být cokoliv. Využívám je v informatice, ve fyzice, umí si s tím výborně vyhrát i v dějepisu,“ řekl. Cílem je za pomoci znalostí, logického myšlení, nejrůznějších stop, hádanek a indicií získat klíč k opuštění určitého místa. Splnění stanovených úkolů je tedy cestou ven, řekla Stará. Využívání těchto her je podle ní jedním ze způsobů takzvaného problémového vyučování, efektivní didaktické metody, která v žácích podporuje rozvoj myšlení, schopnost řešit problémy a překonávat překážky. „Zároveň jde o prvek gamifikace ve výuce, tedy využití herních prvků v mimoherním prostředí. Podobně jako u her, kde se postupně zvyšuje obtížnost úkolů. Hry se dají využívat i jako podpora kooperativního učení,“ dodala mluvčí.

Doporučované