Článek
Generální manažer podniku Radek Vach řekl, že odejít má kolem 400 kmenových zaměstnanců. Podle předsedy podnikových odborů Jana Dvořáka tvoří zbytek agenturní pracovníci. Důvodem kroku je dlouhodobě klesající poptávka po televizorech. Firma chce rozšířit výrobu tepelných čerpadel.
„Z firmy by mělo odejít okolo 400 kmenových lidí s tím, že my se budeme snažit zaměstnanost zvýšit na zůstávající výrobě tepelných čerpadel, kterou budeme rozšiřovat. Továrna v Plzni určitě končit nebude,“ řekl Vach. Lidé se podle něj dozvěděli o propouštění šest měsíců dopředu. „Budeme se je budeme snažit využít na výrobu tepelných čerpadel,“ dodal s tím, že by mohlo jít o desítky zaměstnanců.
Podle předsedy podnikových odborů Dvořáka přijde o práci 450 kmenových zaměstnanců, zbytek jsou agenturní pracovníci. „Televizní trh klesá rok od roku. Čekali jsme, že to přijde, ale až v horizontu tří až pěti let, ale covid to urychlil,“ uvedl Dvořák. V továrně podle něj zůstane 300 až 370 lidí, budou vyrábět tepelná čerpadla a blu-ray přehrávače a rekordéry.
Společnost Panasonic dnes v tiskové zprávě uvedla, že v současné době přesouvá výrobu televizorů ze závodu v Plzni do externí společnosti, jak to několik let dělá většina firem v oboru.
Podle Dvořáka zaměstnával Panasonic v Plzni v dobách největšího rozmachu na 7500 lidí, z toho asi 2500 kmenových zaměstnanců. „Největší vrchol jsme měli v roce 2010, kdy jsme vyrobili 3,9 milionu televizorů,“ uvedl Vach. Loni to byl zhruba milion kusů.
„Je to začátek, takový spouštěč. Protože když už to Panasonic načal, tak ti ostatní čekat nebudou,“ odhadl radní města Plzně pro podnikání Vlastimil Gola. Odhadl, že by se to mohlo mít vliv na firmy, které vyrábějí díly pro automobily a nyní nevyrábí nebo minimálně a čekají, co bude dál. Podle Goly by 450 lidí nemělo způsobit v Plzni problémy s nezaměstnaností. Podotkl ale, že Panasonic je to prestižní továrna, která přitáhla za 25 let do Plzně řadu zahraničních investorů. „Kmenoví lidé se určitě na trhu práce uplatní. Spíš mám strach, co udělají agentury s agenturními,“ uvedl. Přesun výroby do levnějších továren, dnes podle Goly využívá hodně velkých výrobců.
„Myslíme si, že to není součást nějakého širšího trendu, tomu nic nenasvědčuje. Je to způsobené nízkou poptávkou po jednotlivém typu zboží. A je výhodné, že Panasonic nabízí části lidí uplatnění v jiném typu výroby a zbytek by neměl být problémem pro zaměstnanosti v Plzeňském kraji a na Plzeňsku,“ řekl náměstek hejtmanky pro regionální rozvoj Josef Bernard.
Společnost Panasonic AVC Networks Czech ve výroční zprávě za rok 2020 uvedla, že tržby z prodeje televizorů se na jejím obratu podílely 78 procenty. Prodej tepelných čerpadel tvořil 14 procent tržeb, videotechniky šest procent a dvě procenta firma získala z prodeje náhradních dílů a služeb.
Tržby firmy loni klesly o 26 procent na 8,98 miliardy korun, z nichž přes 99 procent pocházelo z exportu. Čistý zisk společnosti loni vzrostl na 324 milionů korun z předloňských 306 milionů korun. Loni firma v průměru zaměstnávala 819 lidí, meziročně o 89 méně.
Panasonic AVC Networks Czech otevřel továrnu na televizory v Plzni v roce 1997. Tehdy jako první silný a známý japonský investor, který otevřel dveře do ČR dalším japonským firmám.
Kromě Plzně má Panasonic v ČR výrobní závod na produkci autorádií v Pardubicích.