Hlavní obsah

Plzeňský kraj udělil ČD pokutu 3,2 milionu korun za horší kvalitu vozů

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Plzeňský kraj uložil Českým drahám (ČD) pokutu 3,241 milionu korun za porušení smluvních povinností na tratích Plzeň - České Budějovice a Plzeň - Cheb v roce 2019.

Článek

„Dopravce podle kraje nezajistil dostatečný komfort cestování, protože nasadil vozidla nižší kvality, která neměla wi-fi připojení, klimatizaci, lepší sedadla a vakuové toalety,“ řekl náměstek hejtmanky pro dopravu Pavel Čížek. ČD považují nedostatky za drobné a zatím neuvedly, zda pokutu uhradí, sdělily ČTK.

Podle Čížka mohou nedostatky snížit zájem, lidé raději využijí individuální dopravy, což může snížit tržby, které jsou příjmem kraje. Jde zatím o největší pokutu kraje železničnímu dopravci.

„Na těchto tratích jsme měli dáno, že i používaná náhradní vozidla budou dosahovat definovaných parametrů, ale ČD tam používaly vozy jiné, které nebyly klimatizované, nebyly nízkopodlažní a měly spoustu problémů,“ uvedl Čížek. Podle něj je pokuta za jízdy, kdy jel vlak horší kvality a jízdy byly přesně sečtené.

Kraj vyzval ČD k zaplacení pokuty, dopravce zatím nereagoval. Odmítne-li platbu, odčerpá kraj peníze z bankovní záruky. Pokuta vyplývá ze Smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících ve veřejných drážní osobní dopravě. Organizátor dopravy v Plzeňském kraji (společnost POVED) kontroloval uvedené trasy a opakovaně v roce 2019 zjistil nedodržení především řazení specifikovaných vozidel, řekl Čížek.

„České dráhy věnují kvalitě železniční dopravy a přilákání zákazníků do vlaků v Plzeňském kraji velkou pozornost a region bude mít od roku 2022 k dispozici nejmodernější vozidlový park ČD. Už několik let investujeme do moderních bezbariérových souprav s komfortními sedadly a vybavených množstvím doplňkových služeb, jako je wi-fi, možnost dobíjení cestovní elektroniky a další,“ řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Přechod od starších vozidel na moderní je však postupný.

Přestože ČD už v roce 2019 zajišťovaly podle mluvčího značný rozsah moderních služeb v regionální dopravě a před nástupem pandemie zvyšovaly počty cestujících na železnici, nebylo možné u některých spojů z provozních důvodů tyto služby vždy zaručit. „Schválená pokuta souvisí s těmito drobnými nedostatky, které neměly zásadní vliv na kulturu cestování,“ dodal. Nedokázal říci, zda ČD pokutu zaplatí nebo se proti ní budou bránit.

Kraj podle Čížka postupuje stejně i u jiných dopravců a v červnu udělil šestimilionovou pokutu autobusovému dopravci Arriva za desítky neodjetých spojů loni v červnu a červenci. „Arriva se tomu brání. Pokutu jsme si strhli (z bankovní záruky) a teď nás budou za neoprávněné stržení financí asi žalovat,“ řekl. Čížek vítá případné soudní rozhodnutí o přiměřenosti pokut. Kraj tak bude po verdiktu vědět jak postupovat.

Doporučované