Článek
Arriva Střední Čechy tak vystřídala ČSAD autobusy Plzeň, které desetiletí zajišťovaly veřejnou autobusovou dopravu v regionu. Vůbec první vůz vyjel z Plánice na Klatovsku ve 3:50 a na plzeňský terminál dorazil po 5:00. Všechny autobusy vyjely, problémy nejsou, řekl ČTK náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN).
Kraj bere první dva týdny jako testovací na vyladění možných problémů, jezdí se za symbolické jízdné 12 Kč. „Všechny jízdní řády jsou v systému IDOS (i na www.jezdimepokraji.cz) a cestujícím doporučuji, aby se na ně podívali, protože řada spojů navazuje trochu jinak než dříve," řekl Čížek.
Arriva nakoupila 315 nových vozidel čtyř značek. Jde o 145 autobusů Crossway od firmy Iveco, 92 autobusů MAN Lion's City LE, 66 delších vozů Setra a 12 malých vozidel Dekstra. „Je to obrovský technický posun. Jde o nejmodernější vozy, u nichž už se asi nedá nic vylepšit,“ řekl řidič z Klatov. Podle generálního ředitele Arrivy Daniela Adamky zaplatil dopravce za všechny vozy 1,8 miliardy Kč včetně DPH. Cestující podle něj zažijí posun kvality přepravy o 14 až 15 let, což bylo průměrné stáří vozidel končícího dopravce. „S novými vozy budeme přitom jezdit jen o 60 haléřů na kilometr dráže, než jsme jezdili doteď,“ uvedl Čížek.
Nové autobusy mají podle něj automatické převodovky, lepší pérování a dvojitá skla. Jsou nízkopodlažní, klimatizované, s bezpečnostním pásem a USB nabíjením. Na páteřních trasách je wifi. „Na informačních tabulích ve vozech vidí lidé kudy jedou, jaká je cílová stanice a návaznosti v ní na vlaky a autobusy. Systém je propojený s tabulemi na nových terminálech,“ uvedl. Čížek doufá, že nové autobusy po velkém koronavirovém propadu opět přilákají cestující do veřejné dopravy.
Od 1. července bude v kraji platit nový tarif. Cestujícím bude stačit jedna jízdenka na autobus, vlak i vybranou MHD včetně Plzně. Nejvyšší cena základní přestupní jízdenky bude 72 Kč, například ze šumavských center Železná Ruda a Sušice do Plzně, což je o desetikoruny levnější než dnes. Podle vedoucího odboru dopravy Dušana Pakandla budou jízdenky v souhrnu mírně levnější než dosud, a kraj tak vybere na jízdném méně. Preferováni jsou ti, kteří jezdí na delší vzdálenosti. Jízdenka je přestupná, takže lidé mohou jet různými prostředky i cestami do cílového bodu. Lze platit bezkontaktně, mobilem i penězi.
„Celou změnu koncepce dopravy jsme dělali kvůli větší flexibilitě. Budeme se přizpůsobovat poptávce a navyšovat autobusy tam, kde bude lidí hodně, a naopak omezovat tam, kde je nikdo nevyužívá,“ uvedl Čížek. Z palubních jednotek bude mít teď kraj online veškeré informace. „Úpravy jízdních řádů vždy po půl roce budou reflektovat reálné počty pasažérů a reagovat třeba na vznik nové fabriky nebo školy,“ řekl.
Podle šéfa Arrivy Střední Čechy Františka Soumara bude kraj obsluhovat kolem 380 řidičů, které už firma má. „Mezinárodní autobusové linky jsou pozastavené. Takže zájem o vnitrostátní autobusovou dopravu, která je garantovaná, obzvlášť v tomto kraji, kde máme závazek služby na deset let, je výrazně větší než před krizí, což vítáme,“ řekl. V poslední době rostou i počty řidiček. Podle Soumara se museli poslední tři týdny všichni řidiči zaškolit na nové autobusy i odbavovací zařízení. „Plzeňský tarif je relativně složitý, a tak musí znát veškeré detaily tarifu, který bude platit už od 1. července,“ uvedl.