Článek
„Plzeň si zatím objednala 12 tramvají a na dalších deset má opci. Druhý vůz, který je na zkušební koleji u výrobce, převezme v příštích dnech,“ řekl viceprezident Škody Trasportation pro realizaci Zdeněk Sváta. Podle mluvčího Plzeňského městského dopravního podniku Reného Vávry by měla tramvaj začít vozit cestující v druhé polovině října. Ve zkušebním provozu musí podle Sváty najet 20 tisíc kilometrů bez lidí a stejnou vzdálenost s cestujícími.
„Je to od základů nové vozidlo, úplně nová koncepce a nová rodina vozidel,“ uvedl hlavní projektant Škody Transportation Roman Zakopal. Podle něj je nové uspořádání článků i koncepce čtyř podvozků. „Inovativní jsou také zvýšená kapacita, tedy lépe využitý prostor ve vozidle, maximálně zmenšené technologické prostory a větší energetická úspora,“ uvedl. Hlavní výhoda otočných podvozků je v tom, že se tolik neobrušují kola i koleje a jsou tišší. Nové jsou také použité materiály i skladba hrubé stavby.
Vozy ze stejné „rodiny“ ForCity X s typovým označením Škoda 39T objednala také Ostrava. Základní rozdíl je v tom, že plzeňský je tříčlánkový a ostravský dvoučlánkový, ale s maximalizovanou délkou článku. „Takže Ostrava bude mít laicky řešeno nejdelší možný dvojčlánek a Plzeň nejkratší možný tříčlánek,“ uvedl Sváta. Podle Zakopala má ostravská tramvaj kapacitu 200 osob při pěti stojích cestujících na metr čtvereční. Kapacita plzeňské se čtyřmi podvozky je jen o něco vyšší. Plzeň si objednala šedesátikilowattové motory, Ostrava stokilowattové.
Největší inovací je podle Sváty menší kabina, která je ale pohodlnější než u předchozích typů, a všechny ovládací prvky má řidič na dosah. „Snažili jsme se využít maximum délky tramvaje i průjezdního profilu pro cestující. Mnohem lépe jsme využili prostor,“ řekl. Nový koncept karosérie snížil tloušťku stěny. „Tramvaj je přehledná, prostorná a vzdušná. Podařilo se tam dát hodně sedaček a díky složité konstrukcí podvozku jsou přístupné bez schodu,“ uvedl. Vůz je také podle Sváty více bezpečný. Šetrné čelo vozu by po kolizi nevtáhlo chodce pod tramvaj, ale mělo by ho odrazit stranou. A nejsou tam ostré rohy, které by mohly způsobit těžká zranění.
Podle Vávry je výhodou také to, že je vůz obousměrný a hlavně stoprocentně nízkopodlažní, protože nemá žádné schody. „Příští rok bychom se chtěli dostat na stoprocentní nízkopodlažnost u tramvají a pravděpodobně bychom byli prvním městem v ČR, kterému se to povede. U autobusů a trolejbusů už to máme,“ uvedl. Dopravní podnik má mít do konce příštího roku osm nových vozů a další dva v roce 2023. Pokud nakoupí všech 22 vozidel včetně opce, činila by jejich celková cena téměř 1,3 miliardy Kč.
Vedení Dopravního podniku Ostrava (DPO) si bylo v pondělí prohlédnout v Plzni první dva hotové z 35 objednaných vozů za 1,7 miliardy Kč. „Na přelomu ledna a února budou zařazené do běžného provozu,“ řekl šéf představenstva DPO Daniel Morys. Podle něj jde o nejmodernější tramvaj v ČR, která bude mít zvýšenou bezpečnost, vysoký komfort pro cestující a nižší vnitřní i vnější hluk.