Hlavní obsah

Plzeň se zpožděním otevře na okraji města novou lávku přes silnici a trať

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

Plzeň v druhé polovině června otevře novou, téměř 130 metrů dlouhou lávku u Kamenného rybníka, po které se chodci a cyklisté dostanou přes rušnou rozšířenou silnici první třídy z Plzně na Most a také přes železniční trať do Žatce.

Článek

Dokončení lávky se muselo dvakrát posunout. Nejprve z původního termínu loni v květnu na léto kvůli opatřením proti šíření koronaviru, potom technici při prohlídce zjistili mírné nestandardní pohyby konstrukce a vlásečnicové trhliny, které si na doporučení odborníků z Fakulty stavební Českého vysokého učení technického v Praze vyžádaly zpevnění konstrukce.

Náklady na lávku vedoucí od Kamenného rybníka směrem k arboretu Sofronka a k Seneckému rybníku byly včetně vybudování veřejného osvětlení podél cesty od železniční zastávky k lávce zhruba 27 milionů korun včetně DPH. Se stavbou se začalo ve druhém čtvrtletí roku 2019. „Lávka široká tři metry zajišťuje dostatek prostoru pro chodce i cyklisty. Začne jim sloužit od 21. června. Nyní bude lávka spuštěna do finální podoby, na přelomu měsíce května a června proběhnou zpřísněné zatěžovací zkoušky,“ řekl technický náměstek primátora Pavel Šindelář (ODS).

Když se loni v květnu objevily v lávce vlásečnicové trhliny, město zadalo odborné posouzení stavu lávky ČVUT a projektant pak navrhl zesílení stavby. Musela se demontovat ložiska na obou krajních opěrách, pomocí speciálního rámu bylo nutné zajistit konstrukci lávky a pak zesílit všechny čtyři pilíře. „Pro zesílení byla použita projektem předepsaná výztuž a speciální samozhutnitelná betonová směs s polypropylenovými vlákny,“ popsal vedoucí magistrátního odboru investic Pavel Grisník.

Začátkem května stavebníci betonovali poslední čtvrtý pilíř, nyní osazují ložiska na obou krajních opěrách lávky. Před zprovozněním se ještě namontují mostní dilatační závěry, zábradlí, aplikuje se izolace pochozí části, provedou se ochranné nátěry konstrukce, napojení na cyklostezku a terénní úpravy, doplnila Taťána Kicová z magistrátního odboru investic. Zpřísněná statická a dynamická zatěžovací zkouška se uskuteční na přelomu května a června.

Doporučované