Hlavní obsah

Plzeň dokončila opravu mostu z Litic na Valchu na okraji města

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

Plzeň dokončila kompletní obnovu silničního mostu přes Radbuzu na jižním okraji krajského města. Spojuje městské části Litice a Valchu.

Článek

Devítiměsíční stavba za 44 milionů korun zahrnuje kromě výměny konstrukce nový chodník pro bezpečnější přechod. Most je širší než původní a má nové osvětlení, které končí před a za ním. Dnes byl zprovozněn.

„Při pravidelných kontrolách mostu, který byl postaven v roce 1972 s vodní nádrží České údolí, byly v nosné uzavřené konstrukci, opěrách i uložení zjištěny závady, které se zhoršovaly. Vyústily ve snižování nosnosti až na 12 tun a bylo nezbytné je opravit,“ uvedl náměstek primátora Michal Vozobule (TOP 09).

Jako nejvhodnější byla zvolena výměna nosné konstrukce. „Odstranili jsme de facto celý starý most, zůstaly pouze opěry a pilíře, jejichž hlavy byly upraveny. Na úložné prahy opěr a na pilíře byly osazeny nové nosníky, spřažené železobetonovou deskou,“ uvedl Václav Šašek z investorské Správy veřejného statku města Plzně.

Podle místostarosty Litic Michala Hausnera (ANO) je důležitou součástí stavby nový chodník s celkovou délkou 370 metrů a kromě mostní konstrukce je také v nájezdech k mostu. Sanací prošla také spodní stavba. Bylo třeba kvůli tomu od 1. září snížit hladinu vodní nádrže. „Teď se začíná pomalu napouštět,“ řekl Hausner.

Most v ulici K Valše byl zavřený od 2. března do 18. listopadu, od 19. listopadu byl průjezdný jednosměrně na semafory. Řidiči museli využívat objízdné trasy přes městskou část Bory, které jim prodloužily cestu z Valchy do Litic kolem přehrady a křižovatky U Darebáka až o osm kilometrů, navíc museli projíždět úzký viadukt na Valše. Nákladní vozy jezdily přes Dobřany. Řidiči směřující na dálnici D5 jeli buď také přes Dobřany, nebo přes Bory. Chodci využívali náhradní trasu po lávce přes Radbuzu nad jezem, která vznikla loni.

Doporučované