Článek
„Jedna firma, která si objednala adventní kalendáře, je dostane v únoru. Všechno se zpožďuje. Když Bambule objednává u některých firem, objednává se padesát položek a z toho jich 25 není,“ popsal současnou krizi podnikatel s hračkami Petr Homolka.
Zboží z Asie se zpozdilo až o dva měsíce a všichni dodavatelé navíc zdražují. To se do cen promítne částečně už letos.
Velký podíl na inflaci má extrémní nárůst cen námořní přepravy. „V roce 2019 jsme platili za kontejner 70 tisíc korun, dnes je to 350 tisíc korun. Na Vánoce přivezeme sto kontejnerů hraček, to máte 35 milionů korun,“ říká Homolka, který je jediným majitelem skupiny Wormelen Group, kam patří řetězce obchodů Bambule, Sparkys a také velkoobchod EPEE Czech. Kamenné obchody loni prodělaly desítky milionů korun.
Celkem 65 prodejen Bambule a Sparkys skončilo loni podle auditovaných výsledků v kumulované ztrátě 47,8 milionu korun. V době pandemie navýšila společnost Alltoys, kam patří síť Bambule, své úvěry u bank o 50 milionů korun.
Podle Homolky už prakticky nikdo v Evropě nedováží z Asie velké plyšáky, protože s náklady na dopravu by musely zdražit o 70 procent.
Už lidé nakupují hračky na Vánoce?
Zatím to vypadá dobře. Jsme zhruba na úrovni roku 2019. Když to vydrží, bude to fajn. Lidé do obchodních center chodí obecně méně, ale víc cíleně.
Zaznamenali jste během posledních dvou let velký přeliv zákazníků na internet?
Určitě, ale neumíme to změřit. Je ale jasné, že oproti loňsku, kdy jsme měli zavřeno, online klesl. Pokud se bavíme jen o hračkářství Bambule, tak podíl hraček prodávaných na internetu významně nestoupl. E-shop je ale spojený s maloobchodem, kde si to můžete za stejné ceny vybrat a kdekoliv vyzvednout. Nejdeme pod retailové ceny doporučené výrobcem, na rozdíl od standardních e-shopů jako je Alza nebo 4Kids, které dají stejnou krabici stavebnice Lego za 800 místo 1000 korun. Pokud to uděláme na krámě, ztratíme polovinu marže.
Není to tedy jako u elektroniky, kdy všichni i v kamenných obchodech zlevnili na internetové ceny?
Ano, tam už všichni přešli na onlinové ceny. Nevím, kolik budou marže v elektronice, možná jen 15 procent. My máme marže kolem 40 procent, jenomže Datart má na stejně velké prodejně třeba pětinásobnou tržbu a s nižší marží je na tom pořád lépe. Hračky nemají takovou sílu jako elektronika, kde nákupy létají po dvaceti tisících. U nás je průměrná účtenka na jarní sezonu 300 korun, na Vánoce kolem 700 korun.
Dostupnost zboží je mizerná. Svět se úplně zhroutil. Nic není, papír, kovy, čipy.
Uzavírali jste kvůli pandemii některé prodejny v obchodních centrech?
Tak to nefunguje. Máte smlouvy na dlouhou dobu a prodejnu jen tak uzavřít nemůžete. Naopak v Polsku změnili kvůli covidu zákon, aby se mohly udělat revize smluv. Umožnili tím jednostranně se vyvázat ze smlouvy. My máme smlouvy na pět deset let.
Kdyby to bylo možné jako v Polsku, zavíral byste prodejny?
Určitě ano. Je tady spousta obchodních center, odkud by se vyplatilo odejít. A dohoda na snížení ceny je obtížná. Na druhé straně vznikají nová centra, kde chceme být. Teď například podepisujeme smlouvu na jedno OC, kde budeme až v roce 2023 nebo 2024.
Jak jste loni dopadli finančně?
Výsledky nejsou vůbec pozitivní, byli jsme ve ztrátě desítek milionů. Měli jsme zavřeno na jaře a také na Vánoce, které přinášely polovinu celoročních tržeb. Dohromady byly prodejny zavřené devět měsíců. Podpora našich nákladů byla zhruba 35 procent. Zaplaťpánbůh, ale většinu jsme museli doplácet. Nebylo férové, že jsme museli zavřít, ale hypermarkety hračky prodávaly dál. Na druhou stranu na to, jak bylo špatně, byla ještě ztráta krásně malá.
Teď jsou firmy ve vleku krize dodávek. Máte čím regály zaplnit?
Dostupnost zboží je mizerná. Svět se úplně zhroutil. Nic není, papír, kovy, čipy. Máme také hračky s čipem, třeba mluvící hry. Některé objednávky máme zpožděné, protože lodě nejezdí nebo jezdí pomalu. V roce 2019 jsme platili za kontejner 70 tisíc korun, dnes je to 350 tisíc korun. Na Vánoce přivezeme sto kontejnerů hraček, to máte 35 milionů korun. Všechno se zbláznilo. Materiály zdražují, elektřina jde nahoru a někteří pronajímatelé z řad obchodních center měli smlouvy u Bohemia Energy. Jsem zvědav, co nám vyúčtují.
Takže letos Vánoce bez hraček?
Nějaké hračky samozřejmě budou, ale všichni dodavatelé opravdu mají problém a ideální to nebude. Většinu hitů se nám podařilo dovézt. Každá z firem něco přivezla.
Co konkrétně bude chybět?
To úplně nechci říkat, abych nepomlouval. Výpadek je napříč spektrem. Asi nejznámější je případ nedostatku čipů. Jinak je důvodem hlavně hrozná kontejnerová doprava. Například jedna firma, která si objednala adventní kalendáře, je dostane v únoru. Všechno se zpožďuje. Když Bambule objednává u některých firem, objednává se padesát položek a z toho jich 25 není. Jsou tam velké díry. I když se zboží doveze, máte problém, že je to pozdě.
Máte také velkoobchod EPEE Czech, který zásobuje ostatní prodejce. Jak jim to vysvětlujete a plynou z toho pro vás nějaké sankce?
Ve vlastních obchodech sami prodáme kolem 30 procent zboží, 70 procent jde přes velkoobchod do hypermarketů, e-shopů nebo konkurenci. Samozřejmě nejsou rádi, ale naštěstí 95 procent zboží jsme dodali. Možná později, ale dodali. Někdy z toho mohou plynout sankce, ale také si poškozujete jméno. Naštěstí v dnešní době všichni chápou, že to není naší liknavostí.
Krize trvá už několik měsíců. Objednávali jste zboží dřív než jindy?
My jsme objednávali zboží už v únoru a v březnu, ale výroba trvá 3-4 měsíce podle složitosti výrobku. Firmy to nebyly schopné vyrobit v červenci, ale až v srpnu a navíc doprava místo jednoho měsíce trvá dva. Proto jsme zboží přivezli až koncem října. Běžně je to začátkem září.
Létáte do Číny a vybíráte hračky na místě?
Už dlouho ne. Dnes se všechno dělá přes videokonference, kde obchodníci procházejí showroomem v Hongkongu a prezentují vám hračky. Jinak to nejde.
Připlatí si Češi za hračky pod stromeček?
Všichni naši dodavatelé na Vánoce zdražili. Minimálně příští rok to budeme muset do cen promítnout, protože nasmlouvané ceny z jara už nebudou platit. Některé hry, které vyrábíme v Čechách, se zdraží minimálně o 30 až 40 procent. My jsme část cen zatím ponechali. Hlavně tam, kde bychom přesáhli psychologickou hranici, například 1000 korun. I tato hranice ale příští rok padne. Anebo hračka nebude vůbec na trhu. Naše firma ani firmy v Evropě už nedovážejí velké plyšáky.
Proč?
Cena za dopravu velkých plyšáků je tak obrovská, že by je nikdo nekoupil. Zabírají moc místa a doprava by v ceně tvořila třeba 70 procent. Nějaké jsme ještě nakoupili v Evropě, ale z Číny už je nikdo nevozí.
Jaké hračky se budou prodávat?
Interaktivní plyšáci, třeba chodící pes, který umí asi dvě stě věcí a reaguje na váš hlas. Hry, stavebnice, panenky, slizy… Obecně, když se hezká hračka podpoří v televizi, tak to funguje. Loni na Vánoce se výjimečně dobře prodávalo lego, hry a puzzle, to znamená hry na doma.
Máte dvě samostatné značky hračkářství Bambule a Sparkys, neplánujete sloučení?
Stále to plánujeme, ale poslední rok nebyl čas na velké změny.
V minulosti jste podobně jako například J&T investiční společnost a podnikatel Michal Šnobr investoval do firmy Notre Game. Čím se zabývá?
Firma vyvíjí Scratch Wars, karetní hru, kterou je možné zároveň hrát na mobilním telefonu. Už se prodává, ale její ambice byly celosvětové a pandemie tomu nepomohla. Uvidíme, jak to dopadne.