Článek
Startup Gogoro je největší výrobce skútrů na Tchaj-wanu. Víc ho ale proslavil unikátní nápad, díky kterému řidiči nemusí čekat u nabíjení baterií. Přišel totiž se stanicemi, kde si je mohou lehce vyměnit za jiné průběžně dobíjené.
Kilometr za korunu
Systém funguje pomocí aplikace, kterou si řidiči předplácí, aby si baterie na stanicích vůbec mohli měnit. A pak platí všechnu energii, kterou projedou. Cena za nejlevnější předplatné je v přepočtu 9,6 dolaru, tedy asi 210 korun měsíčně. Přičemž za amperhodinu si společnost účtuje 0,07 dolaru, což je asi koruna a padesát haléřů. Odhadem tak při jízdě městem vyjde 20 kilometrů asi na 22 korun.
Tchajwanský startup Gogoro
Kolik lidí jezdí jeho skútry: 370 000 řidičů
Rozšíření nápadu na Tchaj-wanu: 2 000 stanic
Obliba stanic: 265 000 výměn/den
Obrat firmy za 5 let: přes jednu miliardu dolarů
Plná „nádrž“ za pár vteřin a levnější skútr
Kapacita jedné tzv. GoStation se pohybuje od 24 do 30 baterií, které se průběžné napájí ze sítě. Aby se infrastruktura zbytečně nepřetěžovala, startup prý navíc používá cloudovou technologii, pomocí které navádí přes aplikaci řidiče k nejoptimálnější volbě pro něj i pro město.
Výměna baterie na místě zabere asi šest sekund.
Skútry Gogoro si navíc lze koupit bez baterie, čímž prý jejich majitelé ještě víc ušetří. S nápadem teď firma poprvé expanduje, a to na čínský trh s více než 300 miliony řidičů skútrů. Do konce roku tam otevře 80 stanic kompatibilních se stroji od dvou tamních značek a nových partnerů startupu, načež se mají přidávat další.
Proč expanze do Číny, a co Evropa?
Čína je pro tchajwanský nápad ideální také proto, že do roku 2025 tam kvůli nové legislativě o znečišťování opustí vozový park až 250 milionů plynových a dieselových aut, a jako taková navíc může posloužit jako zkušební a vzorové pole pro další expanzi startupu. Jako třeba do Evropy, kde města jako Paříž oznámila snahu o snížení provozu aut ve svých ulicí – konkrétně v srdci Francie mimo jiné snížením počtu parkovacích míst na polovinu a omezením maximální povolené rychlosti.
Gogoro oznámil vstup na čínský trh nedlouho potom, co avizoval svůj vstup na burzu pro technologické firmy NASDAQ v New Yorku, a to pomocí takzvané specializované akviziční společnosti (SPAC). V tomto případě se tchajwanský startup spojí v prvním čtvrtletí příštího roku s firmou Poema Global Holdings a burzovní debut by ho měl ohodnotit na 2,35 miliardy dolarů.