Článek
Zájem o vyjížďky ani po letech neopadl a letos se jen za první měsíc od zahájení sezony svezlo zhruba 16.000 cestujících. Nejoblíbenější zastávkou je hrad Veveří, řekla ČTK mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Tomaštíková.
Zatímco v roce 1946 převezly dvě lodě, Brno a Morava, necelých 130.000 cestujících, o deset let později svezla rozšířená flotila osmi lodí rekordních 848.000 cestujících. V následujících letech jejich počet klesal a zastavil se až na 150.000 v roce 2000. Od té doby pozvolna narůstá a v posledních letech se pohybuje okolo čtvrt milionu.
V souvislosti s výročím hledal brněnský dopravní podnik člověka, který se narodil ve stejný den, jako byl zahájen provoz lodní dopravy. „Po výzvě na sociálních sítích se nám podařilo najít paní Milenu, která se narodila 5. května 1946. Ve středu se s ní setkáme v přístavišti a předáme jí poukaz, díky kterému se může vozit našimi loděmi celou sezonu zdarma. Také spustíme pro příznivce kvíz o lodní dopravě na našich webových stránkách. Z účastníků vylosujeme 75 lidí, které odměníme plavební jízdenkou,“ uvedla Tomaštíková.
Brněnská přehrada byla vybudována v letech 1936 až 1940 především jako zásobárna pitné vody. Už tehdy se o pravidelné lodní dopravě uvažovalo. Této myšlence však období druhé světové války nepřálo, a tak byly dvě původem německé lodě na vodní hladinu spuštěny až v roce 1946. Zájem o první svezení daleko přesahoval počet míst, jízdné pro dospělého člověka stálo deset korun a pro dítě čtyři. Lodě nejprve jezdily z Bystrce jen ke hradu Veveří, později byla plavební dráha prodloužena na Mečkov a do Veverské Bítýšky.
V 50. letech brázdily Brněnskou přehradu také tři lodě národního podniku Pramen, které rekreantům rozvážely občerstvení. Jejich provoz skončil na počátku 60. let spolu s hektickým budovatelským obdobím nových lodí. Na přehradě tehdy sloužily čtyři dvoupalubové lodě, Praha, Moskva, Bratislava a Kyjev, tři střední lodě Úderník, Pionýr a Mír, a malá loď Brno. Nejpodstatnějším faktem pro období 60. a 70. let byl trvale klesající počet cestujících, který souvisel kromě jiného s rozšířením individuální automobilové dopravy. Dopravní podnik se tak uchýlil k prodeji některých lodí. Pro lodní provoz byl důležitý začátek 80. let, kdy začala přestavba celého přístavu a rozsáhlá rekonstrukce starých lodí.
Přehradu na přelomu tisíciletí zasáhl jiný problém, a to zamoření vody sinicemi. Z břehů se vytratili rekreanti a v roce 2009 boj se sinicemi vyvrcholil a lodě poprvé za 63 let nevypluly. Podnik toho využil k výstavbě nových nástupišť. Další sezona začala spuštěním nové, 25 metrů dlouhé, lodi Lipsko, ve flotile nahradila loď Pionýr. Následující roky se přístaviště rozloučilo i s dalšími loděmi, které nahradily nové. Novinkou z loňského roku je zrekonstruovaná loď Morava, kterou zaměstnanci podniku sami sestavili v roce 1955 na břehu přehrady. Nyní dopravní podnik pokračuje v obnově starších přístavišť, sedm z deseti je již bezbariérových.