Hlavní obsah

Plavební komoru na Smíchově nechceme, píše Praha. Odvolává se proti záměru Povodí Vltavy

Lodě v Praze mění motory, aby byly šetrnější k ovzduší v centru města. (Video: Zuzana Černá)Video: Zuzana Černá

Komora má být dlouhá 55 metrů, výletních lodí přitom už nyní u pražských náplavek kotví asi 50.

Článek

Povodí Vltavy plánuje stavbu 55 metrů dlouhé plavební komory u Dětského ostrova v Praze. Pomoct má splavnosti řeky. Praha se ale brání. Proti rozhodnutí vodoprávního úřadu se do týdne odvolá. Kvůli znečištění ovzduší i šlapadlům.

„Do týdne podáváme odvolání. Plavební komoru na Smíchově nechceme,” potvrdil Seznamu Marek Vácha, mluvčí Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy. Stejně bude podle dřívějších vyjádření postupovat i Praha 1 a Praha 5. Námitky podal také Klub Za starou Prahu, spolek Zdravý rozum a Český svaz stavebních inženýrů. Podle vodoprávního úřadu k nim ale nebyl důvod.

„Rozdělil bych to do dvou dílů. Jeden díl je politický, tedy chceme něco předložit, dát dohromady dokument, kterým bychom apelovali na ministerstvo dopravy. Druhý díl je linie občanská, kde vzniká v městské části i petice proti plavební komoře,“ říká radní Prahy 5 Jan Panenka.

Pětiminutová podívaná. Takhle vypadá průjezd plavební komorou z přídě lodi.Video: Zuzana Černá

Právě této oblasti se případná stavba týká. Začátek konstrukce bude ve vzdálenosti cca 100 m nad mostem Legií. Široká má být 11 a dlouhá 55 metrů. Hotovo by mělo být do konce roku 2021.

Magistrát: zdymadlo nic pozitivního Praze nepřinese

„Tím, že se postaví nová plavební komora, umožní se i turistickým parníkům, aby se dostávaly do tohoto prostoru. Myslíme si, že těch parníků je už dnes tolik, že není potřeba pro ně vytvářet nové plavební cesty. Tak, jak je ta komora navržena, je 55 metrů velká, takže v maximální možné variantě, a pro nás je tak nepřijatelná,“ říká náměstek pražského primátora pro životní prostředí Petr Hlubuček (STAN).

Výletních lodí dnes u pražských náplavek kotví asi 50. Většina z nich už podle provozovatelů má vyměněné motory, které vypouštějí méně emisí, a ovzduší kolem tak ulevili. I tak ale Praha uvažuje o tom, jak počet lodí v centru metropole snížit. Samozřejmostí pak má být ještě větší ekologizace pohonů.

„Představte si, že to je 50 velkých spalovacích motorů. Jako kdyby vám 50 náklaďáků neustále kroužilo centrem města. To znečištění je obrovské,” vysvětluje Petr Hlubuček.

Stávajícím smíchovským zdymadlem projíždí ročně zhruba osmadvacet tisíc lodí. Vedení města se bojí většího znečištění ovzduší a hluku, stejně jako narušení atmosféry centra města.

Už před lety si obyvatelé především Janáčkova nábřeží stěžovali na to, že lodě, které v plavební komoře snižují výkon, viditelně kouří a páchnou, a oblast tím zatěžují vyššími koncentracemi škodlivých látek.

Související témata:

Doporučované