Článek
Z pohledu vicepremiéra Karla Havlíčka šlo o jediný billboard v blízkosti jeho bydliště, na němž se kolemjedoucím představoval v roli středočeského volebního lídra hnutí ANO.
Velkoplošný plakát se sloganem „Budeme bojovat za pracovité až do roztrhání těla“ a s Havlíčkovou fotografií po boku premiéra Babiše visel ještě minulý týden u dálnice D4, asi půl kilometru před sjezdem na Mníšek pod Brdy, kde místopředseda vlády žije.
Několik dní před volbami však nečekaně zmizel (byl přelepen jinou reklamou). Stalo se tak krátce poté, co se Seznam Zprávy začaly zajímat o to, zda plakát se středočeským lídrem a ministrem dopravy není umístěn u dálnice na nelegální reklamní tabuli.
Nakonec se toto podezření také potvrdilo. Pikantní je, že řízení o odstranění černé stavby vede resort dopravy, který právě Karel Havlíček řídí.
Vicepremiér však tvrdí, že o existenci plakátu na tomto konkrétním – podle ministerstva nelegálním – billboardu nedaleko Prahy neměl tušení. A to přesto, že kolem něj denně jezdí z práce a žádný jiný „jeho“ billboard na trase z Prahy umístěn není.
Podle Karla Havlíčka je lokalizace reklamy hlavně věcí agentury, která pracuje na kampani pro hnutí ANO. Z Havlíčkova vyjádření vyplývá, že on a jeho lidé sami odstranění iniciovali, když se o případu dozvěděli.
„O tomto plakátu mě informoval až tiskový odbor Ministerstva dopravy (po dotazu Seznam Zpráv), do té doby jsem nevěděl, že tam je,“ prohlásil Havlíček s dovětkem, že volebních billboardů má po středních Čechách, kde kandiduje, desítky.
„Ještě jsem se ptal řidiče a ochranky, a ani oni si také nevybavují, že by na trase Praha-Mníšek nějaký takový billboard byl,“ nechal se též slyšet místopředseda vlády.
Vlastník bude vyzván k odstranění
Karel Havlíček vícekrát na téma nezákonných reklamních poutačů kolem dálnic sám veřejně vystupoval. Jako ministr dopravy víc než kterýkoliv jiný politik ví, co je a co není v souladu s novelou zákona o pozemních komunikacích z roku 2017, která byla přijata proto, aby billboardy zbytečně nerozptylovaly pozornost řidičů.
Naposledy minulý měsíc v rámci předvolební ankety občanského sdružení Nechceme-billboardy.cz popisoval, jak je pro jeho resort složité se černých billboardů zbavovat. „Jedná se o nikdy nekončící proces, kdy na jedné straně správce komunikace nelegální reklamní poutače odstraňuje a jiné v ochranném pásmu vznikají,“ uvedl tehdy vicepremiér.
Zmíněná reklamní tabule na D4, na níž není uveden žádný majitel, se nachází prakticky hned vedle vozovky na soukromém pozemku. Na tamto místě přežívá už mnoho let, jak dokládá třeba snímek služby Street View z července 2017. Přitom právě v blízkosti dálnic až na některé vzácné výjimky platí už čtyři roky striktní zákaz umisťování reklamních nosičů (pokud se nejedná o souvisle zastavěné území).
Nelegální billboardy u silnic a dálnic
Od 1. 9. 2017 je účinná novela zákona o pozemních komunikacích, která razantně omezuje billboardy u dálnic a silnic I. třídy.
Zavádí ochranné pásmo kolem silnic I. třídy (50 metrů) a kolem dálnice (250 metrů), kde billboardy nesmí stát.
Reklamní zařízení může nadále u dálnic a silnic být jen tehdy, je-li umístěno v takzvaném souvisle zastavěném území, tedy v oblasti, kde je minimálně pět budov, kterým bylo přiděleno číslo popisné nebo evidenční a jsou evidované v katastru.
I Karlem Havlíčkem řízený resort považuje inkriminovaný reklamní poutač za nelegální.
Vyplývá ze stanoviska, které redakci poskytlo Ředitelství silnic a dálnic. ŘSD billboard už dříve zaevidovalo a informace o něm zaslalo na Ministerstvo dopravy, které na dálnicích plní roli silničního správního úřadu. Teď se rozhoduje o jeho odstranění.
„Majitel pozemku je nyní vyzýván silničním správním úřadem – v souladu se zákonem o pozemních komunikacích –aby sdělil vlastníka tohoto reklamního zařízení. Následně bude vlastník billboardu vyzván k odstranění. Pokud reklamní poutač nezmizí, bude jeho odstraněním pověřeno ŘSD s tím, že náklady odstranění budou následně po vlastníkovi reklamního zařízení vymáhány,“ sdělil k inkriminovanému poutači mluvčí ŘSD Jan Studecký.
Že zmíněný billboard má charakteristiky černé stavby, na dotaz Seznam Zpráv stvrdila i vedoucí místně příslušného stavebního úřadu v Mníšku pod Brdy Lenka Hršelová. Úřad k tabuli zabetonované v pásu u dálnice nemá ve své evidenci žádný záznam, podle Hršelové tuto stavbu nikdy neřešil.
Jde totiž také o to, že občas se majitelé problematických reklamních tabulí ohánějí povolením od stavebního úřadu, zde nicméně žádné není.
Hlavně, že to sundali
Karel Havlíček uvádí, že veškeré záležitosti kolem předvolebních billboardů řeší hnutí ANO ve spolupráci s najatou reklamní agenturou. „Pokud je něco na nelegální ploše, musí si to zodpovědět agentura vůči hnutí ANO,“ uvedl vicepremiér.
Seznam Zprávy chtěly vědět, kdo konkrétně vytipoval, že předvolební reklama s Havlíčkem a Babišem bude viset na zmíněné tabuli, u níž dost dobře nelze ani zjistit, komu patří.
Jako zpracovatel je na billboardech hnutí ANO uvedena agentura Production Team. Její ředitelka Markéta Kutilová se k věci odmítla vyjádřit. „Obraťte se, prosím, přímo na ANO,“ uvedla. Ani z hnutí ANO ale odpověď nakonec nepřišla. Hlavní manažer Babišova hnutí Jan Richter minulý pátek vyjádření Seznam Zprávám přislíbil, ale nakonec je ani po dvojí upomínce neposkytl.
„Podstatné je, že pokud to agentura nezkontrolovala, tak to po upozornění sundali,“ vidí celou záležitost jako vyřízenou Karel Havlíček.
Bizarní doklad „aktivity“ ministerstva
Pro Štěpána Fialu, jenž se dlouhodobě zasazuje o potírání nelegální reklamy kolem českých dálnic, je prý celý případ hlavně bizarním dokladem toho, jak nedůsledně a pokrytecky Ministerstvo dopravy s Havlíčkem v čele k problematice černých billboardů přistupuje.
„Čtyři roky po zákazu billboardů u dálnic a silnic I. třídy nás ministr zodpovědný za jejich odstranění takto z nelegálního dálničního billboardu přesvědčuje o své pracovitosti,“ uvádí v ironickém tónu Fiala, který stojí za již zmíněným občanským sdružením Nechceme-billboardy.cz.
Fiala tvrdí, že Havlíčkovo ministerstvo přistupuje k odstraňování nepovolených reklam velmi laxně a neustále se vymlouvá na složitý postup.
„Proto zatím nezmizely téměř žádné nosiče z Pražského okruhu a na mostech dokonce jako houby po dešti rostou reklamy nové,“ podotýká Fiala.
Podle něj daleko lepší výsledky než stát mají kraje se svými silnicemi I. třídy. „Většina krajů dokázala „jedničky“ od černých reklam důkladně vyčistit," vidí rozdíl Štěpán Fiala.