Článek
Když letos v únoru průzkum agentury Kantar ukázal spojenectví Pirátů a Starostů potenciální zisk 34 procent hlasů, jako by se tato koalice polekala vítězství. Nejenže od té doby preferenčně oslabuje, zejména její pirátská část začala ztrácet do té doby autentickou tvář.
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
To se teď Piráti dva a půl měsíce před volbami pokusí zvrátit. Ze zjištění Seznam Zpráv od několika zdrojů blízkých vedení Pirátů plyne, že strana přichystala několik strategických změn v kampani.
Přiměly ji k tomu nejen klesající preference, ale i to, že z kampaně Pirátů a STAN si na sociálních sítích začali lidé utahovat.
„Co se týká připomínek k některým našim příspěvkům na sociálních sítích, tam velmi pečlivě vnímáme zpětnou vazbu, pracujeme s ní a jsme za ni rádi,“ řekl Seznam Zprávám volební manažer koalice Pavel Gruber.
Harmonika místo límečku
Na začátku měsíce se předseda Pirátů Ivan Bartoš vypravil do Bruselu na sérii jednání s představiteli EU či NATO. Mezinárodní jednání měla Bartoše představit jako státníka, který za hranicemi dokáže sebevědomě vyjednávat.
Bartoš ve verzi bílého límečku však ztrácel na autenticitě, proto se šéf Pirátů nyní daleko více zaměří na výjezdy do terénu. Pomoci mu má civilnější forma prezentace.
„Pro nás je velmi důležitá autenticita a ukazovat naše kandidáty, jací opravdu jsou. Ivan Bartoš patří dlouhodobě k nejvýraznějším i nejoblíbenějším politikům, je to dáno i tím, že reálně kombinuje obojí. Rád si s lidmi obyčejně popovídá, vytáhne harmoniku, zazpívá si, odpoví otevřeně na jakoukoliv otázku,“ popisuje aktuální plány manažer koalice Gruber.
Kontaktní kampaň nyní zesílí i ostatní pirátští politici. „Naplno teď vyrazíme do regionů i těch nejmenších vesniček, abychom mluvili s lidmi, poslechli si zpětnou vazbu, co je trápí, a diskutovali náš program,“ řekl Gruber.
Pro koalici je podle manažera důležité znovu oživit to, co mělo být hlavním motorem Pirátů a Starostů – kombinace pirátské energie s popularitou a zkušenostmi z praxe regionálních politiků hnutí STAN.
Stanovme témata
Až dosud koalice rozprostřela programovou nabídku spíš doširoka. Přesto se brání označení strany pro všechny, takzvané „catch-all party“.
„Nejde o to, abychom byli jakousi catch-all stranou, která marketingově naslibuje všem. Ale dobře si uvědomujeme, že jako politická strana tady skutečně musíme být pro všech 10 milionů obyvatel bez výjimky, nemůžete si vybrat jen jakési úzké skupiny, které budete podporovat, to odmítáme,“ popsal Gruber.
Podle informací Seznam Zpráv se ale nyní koalice chce vyprofilovat na několika jasně daných tématech, se kterými by si ji voliči měli ideálně za dva měsíce automaticky spojovat. Výrazný by měl být ekonomicko-společenský restart po covidové krizi, ochrana životního prostředí, boj s korupcí a důraz na školství.
„Pokud se bavíme o prioritách, pro nás je teď obecně nejklíčovější pomoci lidem a firmám z krize, dát do pořádku veřejné finance, umožnit malým a středním podnikatelům postavit se zase na vlastní nohy, podporovat inovace i vzdělávání a vyšetřit neprůhledné státní zakázky z období pandemie. Nezapomínáme ani na dlouho opomíjené problémy, jako je exekuce, dostupnost bydlení, nerovnost regionů, personálně oslabené zdravotnictví nebo třeba ochrana naší krajiny, lesů a vody,“ uvedl manažer pirátsko-starostenské koalice.
Posílené oddělení
Z informací na transparentním účtu Pirátů a Starostů vyplývá, že koalice spolupracuje s marketingovou agenturou BeefBrothers. Mimochodem jde o společnost, ve které vlastní podíl skupina Ewing, spolupracující na kampani s ČSSD.
Ani přes rozpačitý úvod kampaně Piráti výměnu PR agentury nechystají. „Dále spolupracujeme se stávající agenturou a řadou dalších externích i interních odborníků,“ popsal manažer Gruber.
Nové spolupracovníky však Piráti nabírají do marketingového a mediálního týmu, který se mimo jiné zaměřil na boj s dezinformacemi mířícími na Piráty.
„Dlouhodobě pracujeme s kvalitním týmem interních i externích odborníků, kdy s blížící se hlavní částí kampaně nabíráme i nějaké další posily, protože je před námi velký kus práce. Spolupracujeme i s experty na dezinformace, kterých se o naší koalici před volbami objevuje čím dál tím víc,“ uvedl Gruber.
Strana se nadále drží původního finančního rámce kampaně pro celou koalici. „Stále platí, že centrální volební štáb bude investovat okolo 44 milionů korun. Větší část z těchto financí bude využita na hlavní část kampaně, která je před námi,“ nastínil manažer.