Článek
Vláda v červenci vypíše výběrové řízení na sponzora vozového parku českého předsednictví Evropské unii. Vybere tak automobilku, která bude vozit evropské premiéry a premiérky či ministry a ministryně při jejich ostře sledovaných jednáních v Česku v druhé půlce roku 2022.
Poslechněte si článek v audioverzi.
Přípravy ale bude muset dotáhnout nová vláda, která vzejde z podzimních voleb. Piráti, jedni z horkých favoritů na vítěze, přitom sponzory nechtějí.
„Odmítáme komerční sponzoring předsednictví – priority žádného zákonodárného procesu se nesmí přizpůsobovat zájmům velkých sponzorů,“ stojí v programu Pirátů a STAN.
Úřad vlády přitom Seznam Zprávám potvrdil, že finišuje s výběrovým řízením na sponzoring vozového parku. A premiér Babiš už dříve Seznam Zprávám řekl, že by chtěl během předsednictví prezentovat i úspěšné české byznysové značky.
„Momentálně probíhá příprava zadávací dokumentace a všech dalších relevantních příloh k veřejné zakázce. Výběrové řízení by mohlo být vypsáno v průběhu měsíce července,“ řekla Seznam Zprávám mluvčí vlády Jana Adamcová.
Jednání se Škodovkou
Seznam Zprávy už dříve přinesly informaci, že vláda jedná o možnosti sponzoringu se Škodou Auto. Škodovky, coby asi nejznámější auta s českým rodokmenem, ostatně vozily evropské státníky i během prvního českého předsednictví v roce 2009.
Tehdejší kabinet premiéra Mirka Topolánka se podle dobové tiskové zprávy dohodl se Škodou Auto a jejím mateřským Volkswagenem na zápůjčce vozového parku za symbolickou jednu korunu. Ve flotile převládaly reprezentativní Škody Superb pro zahraniční VIP a minibusy Volkswagen. Vláda se tehdy chlubila, že díky tomuto „dealu“ ušetřila miliony korun.
Pokud ještě Babišova vláda nasmlouvá vybranou automobilku, je otázka, co by se s kontraktem stalo za případného nového premiéra.
„České předsednictví příští rok pojede do velké míry v kolejích, které vytyčí současná Babišova vláda a příští vláda už bude mít poměrně omezený vliv. Ideálním scénářem za nás je důstojné předsednictví bez sponzoringu. Ale těžko říci, zda by zrušení na poslední chvíli neohrozilo základní fungování českého předsednictví,“ řekl Seznam Zprávám expert Pirátů na EU František Kopřiva.
Chybí peníze i lidé
Opozice Babišův kabinet kritizuje také za nedostatečné nasazení v přípravách. Zejména za „předvolebně“ pěkně vypadající nízký rozpočet.
„Přípravu předsednictví přebereme v pokročilé fázi po předchozí vládě. V případě potřeby vyčleníme na zajištění zodpovědného předsednictví odpovídající prostředky,“ píše se dále v programu Pirátů a STAN.
Podle Kopřivy je největším problémem příprav personální zajištění předsednictví. Na to by ale právě bylo potřeba zvýšit rozpočet. Což se pravděpodobně stane po volbách – a to i pokud v čele vlády zůstane Andrej Babiš či jeho hnutí ANO.
Předsednictví EU, v nichž se střídají členské země, je mimořádná „marketingová“ příležitost. Hlavně pro země v čele sedmadvacítky, která může světu díky pozornosti zahraničních médií ukázat své přednosti, ale i pro byznys.
V EU je ale debata o komerčním sponzoringu citlivá. Například Chorvaté si v roce 2020 za partnera vybrali síť polostátní ropné společnosti INA, což budilo napříč kontinenty rozpaky vzhledem k ožehavosti energetických a zelených témat v EU.
Celoevropskou aféru způsobilo také partnerství rumunské vlády a jejího předsednictví EU s výrobci limonád Coca-Cola. Neziskové organizace toto spojení kritizovaly jak kvůli dopadům na zdraví, tak i kvůli možným skrytým zájmům korporací.
Německo bez sponzorů
Například Německo si při svém předsednictví v roce 2020 kvůli své nezávislosti byznysové sponzory zcela zatrhlo.
„Jako politický symbol své nezávislosti německé předsednictví Radě EU – coby pravidlo – odmítá jakékoli sponzorství. Zdržení se jakýchkoli sponzorských vztahů se soukromou sférou garantuje, že předsednictví bude probíhat bez dojmu, že je ovlivňováno zvenčí,“ stálo na oficiální webové stránce německého předsednictví.
Letošní portugalské předsednictví se ale ke staré praxi vrátilo. Jedním z jeho sponzorů je největší papírenská společnost v Evropě The Navigator Company. Její angažmá kritizují ekologické organizace kvůli údajně problematické výrobě, která málo myslí na planetu.