Článek
Skupina pilotů se snažila podle The New York Times celou nápravu urgovat, výrobce letadel se však k situaci aktivně nevyjadřoval. Slíbil ale, že problémy v softwaru opraví. Žádná změna však nenastala a o čtyři měsíce později přišla další tragédie, když v dalším letounu 737 MAX zemřelo v Etiopii 157 lidí.
Boeing má nyní všechna letadla 737 MAX uzemněna a společnost aktualizuje softwarový systém MCAS. Tento systém (Maneuvering Characteristics Augmentation System) slouží k vyrovnávání letu, pokud by se příliš zvedl nos stroje a hrozila ztráta vztlaku a neřízený pád.
Piloti si také stěžovali, že o MCAS, což byla pro typ 737 MAX úplná novinka, až do havárie v Indonésii ani nevěděli. „Tihle lidé ani nevěděli, že ten zatracený systém je v letadle, nevěděla to spousta dalších,“ řekl Mike Michaelis, šéf bezpečnosti pro odbor pilotů.
Boeing nicméně trvá na tom, že tento systém nepředstavuje bezpečnostní riziko.
Při jednání se společností Boeing v loňském listopadu, které bylo tajně nahráváno, piloti amerických aerolinek vyjádřili znepokojení nad bezpečností systému MCAS. Místopředseda Boeingu Mike Sinnett na to reagoval: „Nikdo ještě nedospěl k závěru, že příčinou tragédií v letadle byl právě tento nedostatek.“
Později na schůzce dodal: „Nejhorší věc, která se kdy může stát, je tragédie, jako byla tato, a ještě horší by bylo, kdyby se to stalo znovu.“ Právě to se ale v březnu v Etiopii stalo a při havárii velmi podobné té indonéské zemřelo 157 lidí na palubě Boeingu 737 MAX.
Boeing se k únikům z listopadové schůzky odmítl vyjádřit a uvedl pouze, že se zaměřuje na spolupráci s piloty, leteckými společnostmi a globálními regulačními orgány, aby potvrdili aktualizaci programu MCAS a poskytli další školení a vzdělávání, která umožní bezpečně vrátit letadla k letu.