Hlavní obsah

Piloti nových boeingů trénovali na simulátorech. Nepřipravili je ale na všechno

Simulátor létání neobsahoval funkci MCAS, která možná stojí za pádem dvou letadel.Video: Tereza Brhelová, AP

Piloti havarovaných boeingů při tréninku používali letecký simulátor. Ten je ale nenaučil pracovat s novým softwarem.

Článek

V pátek CNN nformovala, že piloti Southwest Airlines a American Airlines při trénincích na pilotování Boeingů 737 MAX 8 absolvovali pouze počítačové kurzy, které trvaly jednu až tři hodiny. Etiopské aerolinky, jejichž letadlo se zřítilo před dvěma týdny, to nyní ale odmítly. Podle nich piloti trénovali na leteckých trenažérech.

Ředitel etiopských aerolinek Tewolde GebreMariam řekl, že simulátor, na kterém piloti trénovali, se používá od ledna. Piloty ale nedokázal připravit na chování nového softwaru MCAS. Tuto funkci nyní prozkoumávají vyšetřovatelé.

„Co se týká školení, řídili jsme se doporučením schváleným Federální leteckou správou. Nečeká se, že budeme spekulovat nad něčím, co vůbec neexistuje,“ řekl GebreMariam v sobotu pro CNN.

Po pilotech, kteří se přecvičovali ze starších modelů Boeingu na Boeing 737 MAX 8, aerolinky požadovaly vykonat krátký cvičební program na počítači. Ten sestavili přímo výrobci Boeingu a schválila ho Federální letecká správa, potvrdil GebreMariam.

Mluvčí Unie pilotů řekl, že kurz poukazoval především na rozdíly mezi nejnovějším modelem boeingu a jeho starší verzí. Nevysvětlil ale právě funkci MCAS. V návaznosti na fatální nehody někteří piloti začali vyžadovat další tréninkové programy. Chtějí základní školení i dostatečný počet hodin na simulátorech.

Sám Boeing ve snaze vyřešit problémy, kvůli kterým zřejmě letadla spadla, už vyvinul softwarové opravy a tréninkový program pro piloty.

Podle GebreMariama se etiopské aerolinky ještě nerozhodly, jestli zruší zbytek objednávky na nové boeingy. Přiznal ale, že je to možné. Dodal, že aerolinky pořád čekají, až Boeing přijde s novým softwarem pro 737 MAX.

„Počkáme na opravy, které teď Boeing vyvíjí a uvidíme. Myslím, že celý svět se musí přesvědčit o jeho funkčnosti před tím, než necháme toto letadlo znovu vzlétnout.”

Let 302 etiopských aerolinek se zřítil 10. března, 6 minut po vzlétnutí z Addis Abeby. Za posledního půl roku to byla už druhá nehoda letadla tohoto typu. Celkem nehody nepřežilo téměř 350 lidí.

Doporučované