Hlavní obsah

Pět hodin v lůžkové části, pět hodin ve společenské. Jak vypadá budoucnost letecké dopravy?

Koncept Flying V by mohl začít létat nejdříve za 20 let.Video: Seznam Zprávy

Pasažéři, náklad i palivo budou cestovat pohromadě v křídlech. Trup letadel, jak ho známe, zmizí.

Článek

Koncept létajícího véčka není ničím objevný. Ostatně v americké armádě sloužila slavná F-117 Stealth už od 80. let. Cestu do civilního letectví si ale zatím nenašla.

Během prvních desítek let, kdy se letadla začala používat pro běžnou přepravu, ušla konstrukce letadel ohromný kus cesty. V 70. letech ale našla svůj optimální bod a výrobci se začali zaměřovat hlavně na komfort cestujících, použité materiály a výkon motorů.

Design letadel ale zůstal stejný.

„Když navrhujete nové letadlo, chcete ho zkrátit nebo prodloužit, máte tu fungující koncept, který je tak dobrý, že máte v podstatě hotové letadlo a nebude vás to stát moc peněz navíc,“ vysvětluje Leo Veldhuis, profesor Technické univerzity v holandském Delftu, proč všechna letadla vypadají prakticky stejně.

V Delftu se ale v posledních letech rodí návrh, jak by mohla vypadat letadla za pár desítek let. Ve spolupráci s evropským výrobcem letadel Airbus a aerolinkami KLM přišli s konceptem takzvaného Flying V, tedy „létajícího V“.

Vpředu byznys, vzadu party

Letadlo boří dosud zaběhlé postupy – celé je to vlastně jedno velké křídlo. Nebo dvě křídla, ve kterých letí pasažéři, náklad i palivo pohromadě.

Klasické dělení na tubus s lidmi, palivem a nákladem a samostatná křídla chybí.

Důvod? Hlavně úspora paliva. Proti současným letadlům je Flying V o 5–10 procent lehčí a díky své aerodynamice o 20 procent úspornější.

Do futuristického letounu se vejde prakticky stejné množství lidí jako do současných letadel stejné velikosti – 270 a 350 pasažérů. Srovnatelně třeba s velmi běžným Airbusem A350.

U toho novinky nekončí.

Významně jiný je také interiér, kde se už tradičně nesedí jen vedle sebe v desítkách řad za sebou, ale i v ekonomické třídě je na výběr – jde si sednout proti sobě jako ve vlaku, tradičně vedle sebe jako v běžném letadle, nebo si dokonce lehnout v lůžkové části.

„U 10hodinového letu si tak můžete objednat třeba 5 hodin ve společenské části a 5 hodin v lůžkové,“ vysvětlil Seznamu Peter Vink, další z holandských konstruktérů, jak by mělo letadlo promluvit a změnit způsob uvažování o letecké dopravě.

10 miliard plus

Bude ještě trvat, než bude véčko skutečně létat. Podle vědců a konstruktérů z univerzity v Delftu, kteří na něm pracují, je ale projekt na dobré cestě. Hlavně proto, že je do vývoje zapojen Airbus, a také proto, že úspora paliva je současným tématem číslo jedna letecké dopravy. Jak kvůli enormním sumám, které aerolinky za palivo platí, tak emisím skleníkových plynů, za které jsou celosvětově popotahovány a na jejichž snížení se co nejvíc tlačí.

Vývoj nového modelu letadla vyjde běžně zhruba na 10 miliard dolarů, Flying V bude stát ještě více.

Teď konstruktéři vytvořili létající prototyp s rozpětím křídel zhruba 3 metry, aby začali letadlo testovat alespoň v malém. Ve své skutečné velikosti se ale do vzduchu nedostane dříve než za dvacet nebo pětadvacet let.

Doporučované