Článek
Nepřesná formulace v dotačním programu pro ubytovatele působí chaos. Některé penziony si za čtyři tisíce korun bez DPH požádaly o certifikaci v systému Hotelstars, která garantuje kvalitu služeb hotelů a penzionů na základě počtu hvězdiček od jedné do pěti. Majitelé jsou přesvědčeni, že nemají jinou možnost, pokud nechtějí přijít o dotace z programů Covid – ubytování I a II.
Podle nezávislé právní kanceláře Eversheds Sutherland, kterou oslovila redakce SZ Byznys, jsou výzvy pro kompenzace vágně napsané. Ministerstvo uvedlo, že si musí penziony v některém případě opravdu certifikát zaplatit, aby jim stát mohl dotace vyplácet.
Zmatek vyvolala právní formulace ohledně požadavků pro žadatele v obou programech s celkovou alokací přes 6,6 miliardy korun. První program skončil 3. listopadu, druhý se otevřel teprve 21. ledna.
Přes systém Hotelstars, který zaštiťuje Asociace hotelů a restaurací, si už komerční certifikát nechal za poplatek vystavit René Horáček, majitel pětipokojového penzionu Jilm v Jilemnici. „Proč mám formou certifikátu platit za státní pomoc, ještě když mi vláda zatrhne živobytí? To mi přijde absurdní,“ rozčiluje se. Kromě certifikátu platil za další vybavení penzionu, bez kterého by na hvězdy nedosáhl.
Tak například. Aby penzion byl zařazen do nejnižší třídy (jedna hvězda), musí poskytovat snídaně na vyžádání, mít umyvadla na pokojích a také veřejně přístupný telefon pro hosty. Komfortnější „tříhvězdy“ se neobejdou například bez recepce, trezoru pro uložení cenností a počítače s internetem.
Penzion nejnižší třídy * musí nabízet
Snídaně na požádání
Kontaktní osoba přítomná v uvedených časech, non stop dosažitelná telefonicky
Sprchový kout + WC na chodbě max. na 10 pokojů / není-li na pokoji /
Umyvadlo na pokoji
Židle, skříň, police či zásuvky na prádlo
Mýdlo nebo tekuté tělové mýdlo, 1 ručník na osobu
Výměna ložního prádla a ručníků min. 1× týdně
Veřejně přístupný telefon pro hosty
Možnost uložení cenností
Nabídka nápojů / k dispozici kdekoli v penzionu /
Penziony hvězdičky získávají improvizací
Některé penziony tak požadavky obcházejí, k čemuž je prý nabádají přímo hodnotitelé. „Recepci jsem vyřešil tak, že jsem nad výčep v restauraci pověsil ceduli recepce/výčep, trezor jsem vyřešil tak, že jsem koupil za 300 korun kasičku s klíčkem, a požadavek na non-stop telefonní kontakt jsme splnili tím, že žena má v penzionu trvalé bydliště a jsme k dispozici,“ řekl majitel jednoho penzionu, který si nepřál zveřejnit jméno.
Na rozdíl od hotelů, kterým hvězdy slouží k vyjednávání o podmínkách s cestovními kancelářemi nebo kongresovými firmami, jsou pro penziony většinou zbytečné.
„Chápu, proč se to děje. Kdokoliv si může v rodinném domě udělat jeden pokoj, který bude pronajímat, bude se nazývat penzionem a žádat o státní pomoc. Ale nechápu, proč tento kšeft dostane soukromá firma (Asociace hotelů a restaurací, pozn. red.). Podle mě to supluje práci živnostenského úřadu,“ dodal Horáček.
Podmínky výzvy zaskočily i Ditu Čermákovou, majitelku penzionu Bílá voda v Harrachově, která se o nich dozvěděla od svého známého. „Požádali jsme o certifikaci a čekáme na komisaře. Pokud do roka od podání žádosti nepošlu potvrzení o získané certifikaci, budu muset vrátit 161 tisíc korun,“ popsala podnikatelka, která už se kvůli získání dotace 200 korun na pokoj a noc registrovala na Českém statistickém úřadě, aby každého čtvrt roku hlásila informace o obsazenosti.
V některých případech jsou hvězdičky potřeba
Podle šéfa Asociace hotelů a restaurací Václava Stárka jsou však podmínky jasně napsané a vyplývá z nich, že certifikace není nutná, ale stačí právě registrace k ČSÚ. „Kdo žádá, má dvě možnosti. Zaregistrovat se u ČSÚ nebo si do roka udělat klasifikaci. Pokud ani jedno mít nebude, zaniká nárok na státní pomoc, protože ho není možné zpětně zkontrolovat,“ řekl.
Tak jasné to ale není. S výkladem si lámou hlavu i právníci. „Výzva je nejasná. Ani po opakovaném přečtení si nejsem jistý, co všechno je nutné doložit. Obávám se, že jediná bezpečná varianta, jak si být jistý, že o poskytnutou podporu nepřijdu, je skutečně zaplatit si certifikaci a zároveň doložit i Paginu (registrační číslo u ČSÚ, pozn. redakce),“ uvedl pro SZ Byznys Ondřej Beneš, advokát kanceláře Eversheds Sutherland.
Problematická je pasáž 8.3.1, která mluví o tom, jakým způsobem žadatel o dotaci prokáže kategorii a třídu ubytování. Jednotlivé možnosti pro žadatele popisují tři body. První mluví o zařazení do kategorie a třídy podle metodiky organizace a doložení čestným prohlášením. Druhý bod o doložení dokladu o registraci Paginy a třetí bod o doložení potvrzení o oficiální certifikaci do 12 měsíců. „Zřejmou nejasnost působí to, že mezi body 1) až 3) chybí spojka ‚a‘, případně ‚nebo‘,“ dodal advokát.
Redakce SZ Byznys požádala o vysvětlení Ministerstvo pro místní rozvoj. Z odpovědi je patrné, že povinnost doložit certifikát (získat hvězdičky) mají do jednoho roku ti, kteří dosud nepodávali statistická hlášení o hostech, ani nemají certifikát. Ostatním stačí prokázat se buďto hlášením k ČSÚ, nebo právě certifikátem. „Pokud žadatel nemá certifikát a ani nezasílal hlášení o hostech ČSÚ, stačí o certifikát zažádat a předložit ho ministerstvu do jednoho roku od obdržení Rozhodnutí o poskytnutí dotace,“ uvedl mluvčí resortu Vilém Frček. Ubytovatelé mají podle něj statistické údaje hlásit ze zákona a šanci na dotaci dostali i ti, kteří tak dosud nečinili.
Požadavek na klasifikaci penzionů navíc nedává příliš smysl, protože zatímco u hotelů se s počtem hvězd zvyšuje i dotace, všechny penziony mají jednotnou sazbu 200 korun na pokoj a noc.
Sporná pasáž ve výzvě Covid - ubytování
Bod 8.4.1. v původní výzvě, resp. 8.3.1 ve výzvě Covid - Ubytování II
c) v případě, že žadatel není schopen prokázat kategorii a třídu dané provozovny hromadného ubytovacího zařízení předložením certifikátu nebo není schopen prokázat kategorii a třídu na základě Měsíčního/Čtvrtletního hlášení o hostech 10 https://vdb.czso.cz/huz/form.jsp 11 Oficiální jednotné klasifikace ubytovacích zařízení ČR 2015 - 2020 (pro kategorie hotel, hotel garni, motel, pension a botel) nebo Klubu českých turistů (pro turistické ubytovny/hostely) 5/10 v hromadných ubytovacích zařízeních (ČSÚ) v období říjen 2020 - leden 2021, nebo kategorie a třída provozovny nebude ověřitelná z dostupných dat ČSÚ:
1) žadatel o dotaci zařadí provozovnu/y do kategorie a třídy dle příslušné metodiky organizace, která certifikaci uvedenou v bodě a) odstavce 8.3.1. provádí a pravdivost údajů stvrdí čestným prohlášením;
2) uvede v žádosti o dotaci jako doklad o registraci Českým statistickým úřadem přidělené „Pořadové číslo ubytovacího zařízení“ tzv. PAGINA (7místný číselný kód), popř. zástupný kód (viz bod 7.4. výzvy);
3) získá a poskytovateli dotace doloží potvrzení o oficiální certifikaci (Asociace hotelů a restaurací, Klub Českých turistů) odpovídající minimálně kategorii a třídě hromadného ubytovacího zařízení, kterou uvedl v čestném prohlášení (viz bod. 1 tohoto odstavce), a to v termínu stanoveném v Rozhodnutí o poskytnutí dotace (dále jen „ROPD“) (minimálně do 12 měsíců od vydání RoPD), jestliže taková oficiální certifikace existuje.