Článek
Divokou kartu vesnických bankomatů vytahuje nezávislá síť Euronet. V rámci pilotního projektu umístila svůj bankomat v obcích Bečov u Mostu (2021 obyvatel), Zákupy (2810), Vraná nad Vltavou (2322) nebo Rožmberk nad Vltavou (364) a chce postupovat dál.
Konkrétní počty a objemy výběrů nechce síť bankomatů zveřejňovat, ale v každé z obcí se měsíčně uskuteční stovky výběrů.
„Bankomat podporuje nejen místní podnikatele, restaurace, obchody a poskytovatele různých služeb, ale také přispívá k vyšším příjmům obce v podobě daní a poplatků, které místní firmy a podnikatelé platí,” uvádí Ondřej Kozák ze společnosti Euronet.
Bezhotovostní platby jsou sice v Česku populární, mince a bankovky však budou mít ještě dlouho své místo. Z dva roky starého průzkumu Euronetu vyšlo, že z hlediska počtu transakcí se v Česku stále ještě v 70 procentech platí hotově. A například v sousedním Rakousku se právo na placení fyzickými penězi stalo součástí kampaně předčasných parlamentních voleb. Rakouská lidová strana (ÖVP) ho chce dostat do ústavy.
Bankomaty, kde by si lidé mohli své peníze vybrat, jsou nyní až pro čtyři miliony tuzemských obyvatel špatně dostupné. Zatímco průměrný počet bankomatů v rámci celé EU je 846 bankomatů na milion obyvatel, Česko zaostává. Podle údajů Evropské centrální banky z roku 2018 má se svými 471 bankomaty na milion obyvatel nejhorší dostupnost bankomatů i ve srovnání se zeměmi jako Bulharsko (806), Maďarsko (522) a Slovinsko (796).
„Banky mívají bankomaty zejména ve svých kamenných pobočkách. Ty však bývají většinou jen ve větších obcích zhruba od pěti tisíc obyvatel. V České republice je však podle Českého statistického úřadu obcí s méně než pěti tisíci obyvateli téměř šest tisíc a žije v nich přes čtyři miliony obyvatel. To znamená, že tito lidé musí hotovost vybírat buď na poště, nebo musí dojíždět do většího města. Vzhledem k nepříliš častému dopravnímu spojení ve venkovských oblastech může být pro lidi, kteří nevlastní automobil, cesta pro hotovost problém,” konstatuje Ondřej Kozák.
Aby se jim umístění automatu na peníze vyplatilo, sledují banky obchodní potenciál místa. Tedy zejména počet lidí, kteří si mohou přijít vybrat. Ten se odvíjí od velikosti obce, umístění bankomatu na frekventovaném místě typu obchodní centrum, nemocnice nebo obecní úřad.
„Nejčastěji se jedná o místa, kde je 20 tisíc obyvatel a více,” uvádí mluvčí UniCredit Bank Petr Plocek.
Moneta Money Bank sleduje počet svých klientů v dané lokalitě a ekonomický potenciál daného místa. Důležitý je také předpokládaný počet výběrů z bankomatu.
Česká spořitelna při výběru místa pro bankomat vyhodnocuje data o platebním chování svých klientů v daném místě. „Jak často a kolik platí kartou, kdy, kde a kolik vybírají v hotovosti respektive kolik času tráví v místě bydliště a kolik času například dojížděním do města, v němž máme vždy bankomat,” vysvětluje mluvčí spořitelny Filip Hrubý.
Statisícové náklady
Není divu, že jde bankám o to, aby automat nestál někde na samotě. Náklady na jeho umístění se pohybují v řádu statisíců korun. Další stovky tisíc korun pak stojí roční provoz bankomatu, kde jsou tou největší položkou zejména náklady spojené s pravidelným transportem hotovosti a pak také platby za pronájem místa, energie a údržbu. Něco stojí také odstraňování škod po vandalech.
„Z toho důvodu jsou bankomaty v menších obcích spíše výjimkou, která se týká například rekreačních oblastí,“ vysvětluje Michal Teubner z Komerční banky.
V poslední době jsou ale ochotné na provoz nebo umístění bankomatu jednorázově nebo pravidelně přispívat obce. Náklady pak nehradí celé banka, ale dělí se o ně například s někým, kdo má o bankomat zájem. „Umíme být flexibilní, dokážeme tuto možnost nabídnout,” prohlašuje mluvčí ČSOB Patrik Madle.
Zákazník zaplatí tolik, kolik si jeho banka účtuje za výběr z jiného než svého bankomatu. A obec měsíčně platí maximálně 20 tisíc plus DPH. Konkrétní částka vychází z už zmíněného obchodního potenciálu umístění mašiny na peníze.
„Máme své rozvinuté analytické nástroje, vycházíme ze zkušeností s fungováním bankomatů v obdobných lokalitách, pečlivě posuzujeme obchodní potenciál každého jednotlivého místa na základě počtu obyvatel, demografické struktury, turismu, místního obchodu a struktury plateb, konkrétního umístění bankomatu,” konkretizuje Ondřej Kozák.
Euronet vhodné lokality vyhledává sám a obce aktivně oslovuje, některé se už ale ozývají samy.
Kormidlem směrem na vesnice začínají otáčet i další banky. Moneta chce do budoucna poskytovat bankovní služby prostřednictvím bankomatů v menších obcích, které o to projeví zájem. „V těchto případech se tak s velkou mírou pravděpodobnosti bude jednat o dohodu na určité formě spolufinancování celkových nákladů. Takovou dohodou mohou například být paušální poplatky ze strany subjektu, který bude mít o náš bankomat zájem,” uvedla mluvčí banky Zuzana Filipová. Podle ní je banka zatím v počáteční fázi projektu.