Hlavní obsah

Peníze nešly v igelitkách, ale ještě se asi krade, říká nový kontrolor

Foto: Seznam Zprávy

Michael Pánek (ODS) sepsal před třemi lety analýzu, podle níž při opravách středočeských silnic mizí stovky milionů.

Na opravy silnic kolem Prahy dohlédne nová dozorčí rada. Chce pořádně kontrolovat, kam jdou miliardy korun.

Článek

Na zjištění, že jsou kolem Prahy nejhorší silnice, prý stačí Michaelu Pánkovi běžná zkušenost zpoza volantu.

„Prostě v jiných krajích jako řidič vidím, že jedu po lepších cestách, že jsou vystříhané příkopy a že je kolem silnic kvalitní značení,“ říká tento středočeský zastupitel za ODS, nejtvrdší kritik neprůhledných zakázek a podezřelého utrácení peněz ve středočeské správě silnic.

Krajští radní ho ve čtvrtek jmenovali do nově zřízené dozorčí rady, která má na hospodaření silničářů ve středních Čechách dohlížet.

Co je potřeba změnit v systému, jak se opravují středočeské silnice?

Téměř všechno. Lidé, kteří to řídí. Systém projektování, zadávání zakázek i systém kontroly. A to nejen kontroly hospodaření, ale i prováděných prací. Často jsou ve velmi špatné kvalitě.

Vy jste upozornil na případ silnice, kdy firma opravila o kilometr méně, než za kolik dostala zaplaceno. Nebo na ořezání stromů za milion, které ale nikdo ve skutečnosti neprovedl. Hejtmanka Pokorná Jermanová (ANO) opakovala, že podle auditů se na silnicích nekrade. Podle vás se tedy krade?

Kradlo a asi ještě krade. Je potřeba to teď změnit. Teď na krajské správě silnic žádný systém kontroly není.

To znamená, že firma dokončí silnici a nikdo neprověří, jestli udělala podle smlouvy všechno a kvalitně?

Mám dojem, že to jen někdo podepíše. A pak se vyplatí peníze. Ale ta kvalita je mizerná. Sám jsem kontroloval čtyři akce, z toho dvě nebyly provedeny vůbec a byly zaplaceny. A dvě provedeny mizerně. Funguje to tak, že se udělá třeba jen půlka prací, někde 80 procent. Jak může takové dílo někdo převzít? Buď neudělal svoji práci, anebo je do toho nějak zapojený.

Neboli že ten rozdíl mezi odvedenou a zaplacenou prací jde někomu do kapsy.

Nabízí se otázka, proč někdo, kdo tu práci přebírá, podepíše, že je vše v pořádku – a přitom se nic neudělalo. Já nikoho nechytil za ruku, nemůžu to dokázat. Ale buď je ten člověk úplný lempl, a pak nemá ve funkci co dělat. Anebo to dělá záměrně, dostává za to nějaké peníze, a pak tam už vůbec nemá co dělat. Například v Řevnicích se opravovala silnice a skončilo to děsivě. Udělal jsem kolem toho rozruch na internetu. A najednou tam ze dne na den přijela jiná firma, než která stavbu dělala, úsek vyfrézovala a položila nový koberec. Takže kraj vlastně tu opravu zaplatil dvakrát. Jak je možné, že tu původní práci nikdo nereklamoval?

Vy jste právě kvůli těmto podezřelým zakázkám podával několik trestních oznámení. Už policie něco vyšetřila?

Musím říct, že už jsem z toho trochu nervózní. Domnívám se, že důkazy, které jsem policii předložil, tedy soudně-znalecké posudky (například u ořezu stromů a údajně ošizené opravy silnice – pozn. red.) jsou nezpochybnitelná fakta. A proto je mi divné, že vyšetřování Národní centrály proti organizovanému zločinu nikam nepokročilo. Vyšetřovatelé mě žádali, abych jim sehnal nějaké informace, například dokumentace k zakázkám. Ale teď, když se změnilo vedení kraje, by podle mě měli jít vyšetřovatelé na správu silnic a tam si vzít, co potřebují. A ne chtít informace po mně jako po zastupiteli.

Jak se dá předejít tomu, aby se tedy na silnicích buď nekradlo, nebo nešidilo na kvalitě? Co můžete jako dozorčí rada dělat?

Není možné, aby jeden a tentýž subjekt zadával projekty a řídil výběrová řízení. A ještě kontroloval provedenou práci. To všechno se teď děje. Další věc: investuje se bez jasné koncepce. Například jsem narazil na případ, kdy se staví nová silnice za desítky milionů, která vede – shodou okolností – přes jeden velký developerský projekt.

Platí to třeba i o případu, který Seznam Zprávy popsaly: jak silničáři nakoupili za 40 milionů předražené odrazky na svodidla, aniž se vůbec tuší, jestli díky nim ubude nehod?

Přesně, nikdo pořádně neví, za co se plánuje utrácet. Dozorčí rada si bude moci k těmto věcem vyžádat informace a říct: Tohle podle nás není potřeba, tohle by se mělo udělat jinak, tohle by stálo za hloubkový audit. Ještě k těm opatřením: Musí se na stavbách dělat pravidelné kontrolní dny, jejichž součástí je i fotodokumentace. Když se v Černošicích opravovala silnice, konal se tam kontrolní den průměrně jednou za dva měsíce. To je strašlivé. A pak je tady kontrola kvality: zamezit tomu, aby firma místo výměny podloží jen povrch přetáhla asfaltem a za tři roky byla silnice zase rozbitá. Ovšem už po záruční době. Záruka je u většiny akcí dvouletá, ale to nestačí. Je potřeba ji prodloužit aspoň na pět let. U nových silnic na deset.

Nová hejtmanka Petra Pecková říká, že se peníze ztrácejí v systému soutěžení zakázek. Zkrátka že bývá jasné, která firma může vyhrát a která ne. Souhlasíte?

Ano, igelitky s penězi se nepředávaly. I soutěží na velké akce se totiž účastnili jen vyvolení, kteří se mezi sebou dohodli, kolik zakázka bude stát. A jestli je navíc ještě nikdo nekontroloval, tak vítězná firma klidně mohla zakázku předražit a ještě jí udělat jen půlku.

Doporučované