Článek
Češi se mají stále lépe, pokud věříte tomu, že ke spokojenosti pomáhá konzumní život. Čerstvá čísla Českého statistického úřadu o nakupování dokazují, že životní úroveň roste. Češi utrácejí stále větší částky za zboží i služby a mění se i způsob, jak nakupují: stále větší váhu získává internet.
Drobný detail, který ukazuje, že špidlovské „zdroje tu jsou“, platí o stále větším počtu domácností: přibývá lidí, kteří neváhají zaplatit „daň z netrpělivosti“, tedy připlatit si za dřívější dodávku zboží až domů.
Maloobchodní tržby v květnu, tedy za měsíc, za který jsou známy poslední údaje o nákupním chování, zpomalily růst na 2,7 procenta. Ale to číslo vypadá v porovnání s dubnem (6,9 %) hůře jen proto, že předchozí měsíc zásadně ovlivnily Velikonoce.
Nejvíce se zvyšují tržby internetových obchodů, dařilo se ale i obchodníkům s počítači, farmaceutickým a zdravotnickým zbožím a s výrobky pro domácnost a sport.
„Vyšší tržby umožňují, aby firmy navyšovaly mzdy zaměstnancům a hradily rostoucí náklady na nájemné a energie. Společnosti, které nejsou schopny navyšovat tržby, se kvůli rostoucím nákladům dostávají do obtížné situace a hrozí jim, že budou vytlačeny z trhu,“ připomněl jeden z aspektů nákupní konjunktury hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
Anketa
K růstu tržeb pomáhají rostoucí mzdy. Průměrný měsíční příjem lidí, kteří chodí do zaměstnání, v prvním čtvrtletí vzrostl dokonce na 33 581 korun. Skokově narostly důchody.