Hlavní obsah

Parkování zdarma? Na jaře při stovkách nakažených ano, při tisícovkách už ne

Foto: Milan Sommer, Getty Images

Zachování parkovacích zón si přejí záchranáři, říká radní pro dopravu Adam Scheinherr.

Praha během jarního nouzového stavu pozastavila platnost zón placeného stání, aby lidé mohli jet do práce autem a vyhnout se cestování hromadnou dopravou. Nyní se ale podobné opatření nechystá.

Článek

Hlavní město se nechystá pozastavit platnost zón placeného stání pro auta. A to navzdory tomu, že počty nakažených dalece překonaly jarní vlnu šíření nemoci covid-19 a nový typ koronaviru se šíří komunitně.

„Samozřejmě jsme nad tím uvažovali, ale zástupci záchranné služby na krizovém štábu požádali, abychom zóny nerušili. Záchranáři měli kvůli zrušeným zónám placeného stání na jaře problémy s průjezdností ulic a také vznikaly časté komplikace s parkováním u domovů pacientů,“ uvedl pro Seznam Zprávy náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Jeho slova potvrdila mluvčí pražské záchranné služby Jana Poštová. Dohoda se podle ní týkala všech složek integrovaného záchranného systému (IZS). Mluvčí pražských hasičů Martin Kavka naopak na dotaz redakce uvedl, že hasiči o zónách placeného stání s městem nejednali.

„Hromadná doprava je bezpečná“

Dočasné zrušení parkovacích zón mezitím navrhlo několik opozičních zastupitelů. Podle Patrika Nachera (za ANO) je z epidemiologického hlediska lepší jezdit autem než MHD.

„Je potřeba vážit priority. Vybírat v této situaci parkovné je úplný úlet,“ řekl redakci Nacher. Poslanec a pražský zastupitel popsal příběh člověka, který údajně dostal pokutu za parkování v modré zóně u odběrového místa, na které se vydal kvůli podezření z nákazy.

„To je přece absurdní, aby městská policie tyto lidi naháněla a pokutovala,“ říká Nacher.

Téma modrých zón zvedl také místostarosta Prahy 11 Ondřej Prokop (ANO). E-mailem vyzval radnici k pozastavení platnosti zón placeného stání. V odpovědi, které se mu dostalo, argumentoval radní pro dopravu kromě požadavku IZS také tím, že cestování v městské hromadné dopravě (MHD) je bezpečné.

„Obzvláště v tomto období je právě integrovaný záchranný systém na prvním místě, proto věřím, že tomuto porozumíte. Navíc bych rád upozornil, že MHD je skutečně bezpečná a nejsou prokázány nákazy v MHD,“ odpověděl Prokopovi Scheinherr.

Tři čtvrtě miliardy v rozpočtu

Bezpečnost MHD je z hlediska šíření vysoce nakažlivých nemocí přinejmenším sporná. Ačkoliv prokázat, že k přenosu nákazy došlo právě ve voze tramvaje nebo autobusu, prakticky není možné.

Scheinherr nicméně dlouhodobě podporuje hromadnou dopravu, a to i kvůli negativním dopadům automobilové dopravy na zdraví obyvatel. Městská dopravní politika se pod Scheinherrovým vedením snaží zpříjemnit pohyb po městě především pěším, a to nezřídka i na úkor aut. Dočasné zrušení modrých zón je naopak pozvánkou pro vjezd do města a tedy proti všemu, co současný náměstek pro dopravu prosazuje.

Velmi důležitá je také finanční stránka věci. Praha vyčíslila ztráty plynoucí ze současné koronavirové krize přibližně na 10 miliard korun, město se navíc výhledově bude muset vypořádat třeba s výpadky příjmů z hazardu. Zóny placeného stání přitom do kasy hlavního města a jednotlivých městských částí přinesly jen za poslední rok přibližně 750,5 milionu korun.

Roční parkovací oprávnění stojí pro jedno auto 1200 korun. Praha na jaře prodloužila platnost parkovacích karet o dobu, kdy zóny placeného stání neplatily. Už jen tím město přišlo o část příjmů, nemluvě o parkovacích automatech.

Na parkovacích kartách loni radnice vybraly 273,2 milionu. Ještě vyšší částku, a to 349 milionů, zaplatili řidiči prostřednictvím parkovacích automatů. S výjimkou Prahy 3, 4 a 6 vybraly radnice více peněz v parkovacích automatech, než získaly na parkovacích oprávněních.

Provoz parkovacích zón navíc provázejí významné náklady, loni to bylo 307 milionů korun. Některé radnice, konkrétně Prahy 9, 13 a 22, dokonce na provozu zón placeného stání prodělaly. Praha 9 má příjmy pouze z prodeje parkovacích karet, ale nemá parkovací automaty. Praha 13, 16 a 22 zase nevydává parkovací karty.

Peníze za parkování by město mělo vracet do údržby komunikací, jednotlivé městské části s nimi ale mohou hospodařit po svém.

„Vybrané prostředky hned převádíme do rozpočtové kapitoly správa a údržba komunikací. Půjdou i na opravy nebo náklady spojené s provozem zón. Vyzval bych městské části, aby peníze také vracely do dopravní infrastruktury. Můžeme je pouze požádat, nemůžeme jim to přikázat. Ten apel od nás však odešel,“ popsal Scheinherr.

Související témata:

Doporučované