Článek
Ve francouzském hlavním městě působí asi tucet různých společností, které poskytují služby sdílených koloběžek. Ne všechny se ale dokáží postarat o všechny své dopravní prostředky. Na sociálních sítích se začaly ve velkém objevovat fotografie, na kterých se koloběžky válí po ulicích, nebo dokonce plují v řece Seině.
„Prasácká služba si dělá co chce a nechává svoje koloběžky v anarchii. Proč uprostřed chodníku? S takovým chováním nelze jinak než žádat jejich zakázání. Je to nepřijatelné,” tweetoval pařížský radní Emmanuel Grégoire minulý týden.
Dites @wearedott un sagouin de vos services fait n’importe quoi en déposant de façon anarchique ses trottinettes. et pourquoi pas au milieu de la rue ? Avec de tels comportements, nous ne pourrons que finir par demander l’interdiction. C’est inacceptable ! pic.twitter.com/SAkm9AVec0
— Emmanuel GREGOIRE (@egregoire) May 9, 2019
Podle radnice nezodpovědná jízda nebo nedbalé pohození koloběžky často způsobují dopravní a mnohdy i vážné nehody. Od dubna tak například zakázala jízdu na chodníku pod pokutou až 135 eur (téměř 3,5 tisíce korun). Nyní se dokonce diskutuje o celkovém zákazu.
Nová parkovací místa pro koloběžky
Pařížská starostka Anne Hidalgová ale mluví pouze o restrikcích. Město vyhradí speciální místa, kde budou moci lidé koloběžky parkovat, jinde budou pokutováni. Chce rovněž ztížit podmínky provozujícím společnostem, za jednu umístěnou koloběžku budou muset zaplatit asi 50 eur (téměř 1 500 korun). Starostka podle svých slov upozornila premiéra Édouarda Philippa, aby zvážil i legislativní změny.
Zastánci dopravního prostředku argumentují, že se pomocí koloběžek může redukovat dopravní zátěž, a tím i znečištění ovzduší. Mají sloužit jako alternativa k autům i metru.