Článek
Původně hejtmanství plánovalo, že od tohoto termínu zahájí provoz regionální přepravy podle desetileté smlouvy s dopravci, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) však uzavření kontraktů s dopravními společnostmi vybranými v soutěži zakázal. „V současné době plyne zákonná lhůta pro podání námitek proti oznámení o výběru dočasných dopravců,“ uvedl krajský radní pro dopravu Michal Kortyš.
„V oblastech, ve kterých je pouze jeden zájemce, probíhá proces uzavírání smluv. Z celkového počtu 17 oblastí byl jeden zájemce v osmi oblastech. Tyto smlouvu budou uzavřeny v následujících dnech,“ uvedl Kortyš. V oblastech, kde je více zájemců, bude možné uzavřít smlouvy až po uplynutí stanovené lhůty pro podání námitek.
Původní výběrové řízení, v němž uspěly společnosti ČSAD Ústí nad Orlicí a Arriva Východní Čechy, bylo kvůli námitkám dvou účastníků soutěže zrušeno. Vítězné firmy měly převzít provozování linkových autobusů v kraji na deset let, první měla zajišťovat dopravu ve dvou z osmi stanovených oblastí, druhá v šesti. Kraj se proti rozhodnutí antimonopolního úřadu odvolal, ale kvůli časové tísni si zajišťuje dopravce na přechodné období do června 2021. Pokud by ÚOHS rozklad kraje zamítnul a zadávací řízení bylo zrušeno, bylo by nutné vypsat nové.
Pardubický kraj ve zpochybněné soutěži předepsal počet autobusů v různých kategoriích a jízdní řády, jež je dopravce povinen akceptovat. Dalšími podmínkami bylo vybavení vozidel. Region byl rozdělen na osm oblastí, na každou byla soutěž zvlášť. Celková hodnota kontraktu včetně maximálního třicetiprocentního navýšení ujetých kilometrů činila zhruba 6,8 miliardy korun. Cena se sníží o vybrané jízdné.