Článek
Cyklověž za 11 milionů korun je v provozu od července 2017. Původní cena za 24 hodin byla deset korun, po půl roce ji město snížilo na polovinu, aby lidé měli větší motivaci kola ve věži odkládat. Kapacita úložného zařízení je 118 kol.
„Postupem let je vidět, že si lidé na ukládání kol do věže zvykli. Mají zde jistotu, že jim kolo i vše, co si na něm nechají, nikdo neodcizí ani nepoškodí. Ale servis a monitoring věže stojí město ročně více než 190 tisíc korun. K tomu přistupují ještě mzdové a provozní náklady. Vybrané poplatky je ani zdaleka nepokryjí,“ řekl náměstek primátora Petr Kvaš (ODS).
Město má navíc smlouvu s Českými drahami, držitelé In karty mají pět korun na úložném slevu, respektive ho tak mají zdarma. Za rok 2018 v cyklověži lidé uschovali 13 699 kol, ale kapacita nikdy nebyla zcela naplněná. Třetinu kol tam parkovali pravidelní klienti Českých drah.
„Po počátcích, kdy bývalo ve věži denně uloženo pár kol, je dnes o věž velký zájem, v loňském roce byly i dny, kdy byla zaplněna ze 100 procent, a na poplatcích se za rok 2019 vybralo zhruba 110 tisíc korun. Město cyklověž nestavělo proto, aby mu generovala zisky, ale je třeba, aby si začala vydělávat na svůj provoz,“ dodal Kvaš.
Cyklověž je automatická, ukládá kolo v zakládacím systému a monitoruje ho. Majitel kola pro obsluhu používá pouze tlačítka na ovládacím panelu. Na kole může nechat zavazadlo, přilbu a příslušenství. Vedle cyklověže je 450 zastřešených stojanů, které jsou zdarma a bývají zaplněné.