Hlavní obsah

Pardubice chtějí, aby mateřské školy stavěly i okolní obce

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační snímek.

Město Pardubice chce po okolních obcích, aby stavěly mateřské školy. Demografové předpokládají, že městské kapacity v příštích letech stačit nebudou, i když radnice školky rozšiřuje.

Článek

Podle zástupců obcí je mohou stavět jen za předpokladu, že dostanou dotace. „Téměř 20 procent kapacit pardubických školek zaplňují děti z desítek obcí z okolí Pardubic. Je povinností každého zodpovědného starosty, aby při nárůstu počtu obyvatel zajistil i dostatečné kapacity v občanské vybavenosti, jejíž součástí jsou také školky,“ řekl náměstek primátora Jakub Rychtecký (ČSSD).

Podle náměstka by obce měly mít připravené projekty a žádat o dotace v programech ITI hradecko-pardubické aglomerace. Vyhnou se tak konkurenci v centrálních programech IROP. Projekty jsou ale vzhledem k výši obecních rozpočtů drahé, podotkl starosta Černé u Bohdanče Luděk Pilný (SNK Černá u Bohdanče).

„Výstavba takového zařízení bez dotačních prostředků je jen těžce realizovatelná a již samotná projektová dokumentace představuje zhruba čtvrtinu rozpočtu obce, kterou vynaložíte bez jistoty úspěchu získání dotačních prostředků. Nemáte-li ale připravené šuplíkové projekty, nezbývá v době vyhlášení dotačních výzev mnoho času na splnění veškerých podmínek,“ uvedl starosta.

Podobně se vyjádřil starosta Starého Mateřova Václav Levinský (Sousedé - Starý Mateřov). Věří, že dotace pomohou. „Rozumíme širším souvislostem v regionu, a proto i naše obec má zájem na tvorbě maximální možné soběstačnosti v oblasti mateřských škol. Nicméně investice nutné k zajištění mnohdy převyšují reálné možnosti obcí,“ řekl Levinský.

Pardubice mají aktuálně schválený záměr dvou přístaveb školek na Dukle, kde má vzniknout další stovka míst. Dokončuje také dohodu o nové škole v Trnové. Město rovněž nedávno dostavělo novou školku Doubek ve Svítkově za 63,3 milionu korun, 51 milionu korun byla evropská dotace.

„Snažíme se jít co nejefektivnější investiční cestou přístaveb již existujících provozů, kde to pozemek a situace umožňují, či navrácením původních objektů zpět pro účely předškolního vzdělávání. Naše možnosti jsou také limitované městských rozpočtem a dotacemi,“ řekl Rychtecký.

Doporučované