Článek
Největší tuzemský internetový obchod Alza.cz loni zvýšil obrat o 28 procent na rekordních 37,3 miliardy korun bez DPH. Počet zákazníků se rozrostl téměř na pět milionů. Ti na e-shopu vytvořili 15,8 milionu objednávek, což je o 3,5 milionu meziročně více. Téměř polovina z nich byla uhrazena kartou on-line a čtvrtina byla v hlavní sezóně doručena do AlzaBoxů. Oznámili to zástupci společnosti.
Alza rostla ve všech zemích, kde působí. V Česku zaznamenala růst o 23 procent, na Slovensku to bylo 36 procent a v Maďarsku 27 procent. V Rakousku a Německu vyrostla o 250 procent, respektive o 236 procent.
Vedle expanze investovala Alza do rozvoje svých služeb a nabízeného portfolia zboží. „Zaměřili jsme se na naše privátní značky, například sportovní vybavení Campgo či Stormred, ořechy Bery Jones nebo příslušenství k mobilním telefonům AlzaGuard a produkty AlzaPower či ekologickou drogerii AlzaEco,“ uvedl místopředseda představenstva Petr Bena. Obrat programu Alza Dropshipment meziročně vzrostl o 220 procent. I díky zapojení nových velkých partnerů, jako například prodejce módy Zoot nebo Alkohol.cz.
Zásadním se během pandemie ukázalo rozhodnutí intenzivně budovat síť samoobslužných výdejních AlzaBoxů, které umožňují bezpečné vyzvednutí objednávek. E-shop během roku jejich počet více než ztrojnásobil na 700.
V roce 2020 pokořilo 15 specializovaných segmentů miliardovou hranici. Mobilní telefony přesáhly obrat čtyři miliardy Kč, těsně pod touto úrovní skončily notebooky, domácí elektro a příslušenství pro IT a mobilní telefony. Mezi nové miliardové segmenty se zařadily kosmetika a drogerie, hobby a zahrada, hračky, nositelná elektronika, služby, sport a tiskárny a spotřební materiál. „Rekordním dnem pro nás byl 14. prosinec s tržbami 292,5 milionu korun a 119 715 objednávkami. To představuje v průměru 1,39 objednávky za sekundu,“ dodal ředitel marketingu Jan Sadílek.
Alza vznikla v roce 1994. V současné době ji vlastní skupina investorů, kteří ji ovládají přes holdingovou společnost L.S. Investments Limited.