Článek
Není překvapivé, že na pandemii vydělávají technologické firmy. Lidé byli zavření doma, což znamenalo více času u televize, tabletu či na mobilu. Děti chodily do školy on-line, takže bylo potřeba koupit nové počítače. A firmy se musely rychle přizpůsobit situaci a zavést on-line nebo alespoň hybridní práci, z čehož těží firmy nabízející cloudová řešení a nástroje pro on-line spolupráci. A konečně omezení nákupů v kamenných obchodech vedlo k boomu e-shopů a tedy i on-line reklamy.
A z toho všeho mohla těžit i pětice největších technologických firem současnosti: Amazon, Apple, Alphabet (Google), Facebook a Microsoft. Jejich hospodářské výsledky, které tento týden zveřejnily, to jasně potvrzují.
Od konce roku 2020 všechny zmíněné firmy zvýšily svou hodnotu (tržní kapitalizaci) v průměru o 88 procent. Upevnily tak své postavení na trhu, které je už několik let dominantní.
Pět firem a pak ti další
Občas se setkáte s podivnou zkratkou GAFAM nebo FAAMG (i když pořadí a novým názvům by odpovídal akronym AMAAF). Zkracuje jména těchto společností, kterým se přezdívá „Big Tech“ a které v poslední dekádě vévodí žebříčkům největších firem. A jejich odstup se zvyšuje. Počítáno tržní hodnotou zabírají technologické firmy pět ze šesti nejvyšších příček. Vetřela se mezi ně jen saúdskoarabská olejová velmoc Aramco.
Pětice „Big Tech“ má v TOP 20 největších firem světa poloviční podíl a v TOP 500 firem USA má podíl třetinový. Není tedy divu, že se na ně upíná pozornost investorů i regulátorů. A proto je každé čtvrtletí pečlivě sledovaná jejich účetní závěrka, kterou pro investory povinně zveřejňují.
Apple vydělává na iPhonech a službách
Firma Apple je nejcennější firmou světa a svou pozici upevnila i v tomto čtvrtletí, jak ukazuje její čtvrtletní zpráva. Čistý zisk americké technologické společnosti Apple ve fiskálním třetím čtvrtletí stoupl na 21,74 miliardy USD (472,8 miliardy Kč) z loňských srovnatelných 11,25 miliardy USD. Zisk i výnosy překonaly očekávání analytiků díky zájmu spotřebitelů o nové přístroje iPhone pro sítě 5G a předplatitelské služby firmy.
Vysoký růst tržeb zaznamenal Apple hlavně v Číně. Ředitel společnosti Tim Cook uvedl, že zákazníci zde kupují příslušenství jako chytré hodinky Apple Watch, které mohou spárovat se svými iPhony. Tržby v Číně ve čtvrtletí stouply o 58 procent na 14,76 miliardy dolarů.
Apple loni spustil prodej svého přístroje iPhone 12 pro sítě páté generace 5G později, než je obvyklé. Kvůli tomuto zpoždění se některé nákupy iPhonů přesunuly z prvního až do druhého fiskálního čtvrtletí. Firma proto varovala investory, aby čekali v tomto fiskálním čtvrtletí slabší prodej iPhonů, než je obvyklé, protože spotřebitelé zřejmě odloží nákupy v očekávání nové generace přístrojů, která přijde na podzim. Zájem spotřebitelů o přechod k přístrojům 5G však zřejmě podpořil prodej. Tržby z prodeje iPhonů se tak ve čtvrtletí meziročně zvýšily o téměř 50 procent na 39,57 miliardy USD a překonaly i odhady analytiků.
Hlavním tahounem zisků Apple zůstává prodej iPhonů, ale během pandemie stoupá také zisk z prodeje služeb a mediálního obsahu. Je to logický důsledek toho, že na zakoupených iPhonech a iPadech lidé během pandemie konzumovali více filmů, seriálů, knih nebo písniček, které Apple svým zákazníků také nabízí. Tržby ze služeb stouply o třetinu na rekordních 17,49 miliardy USD.
Pandemie a práce z domova také zvýšily zájem o iPady a počítače Mac. Tržby z prodeje Maců stouply o 16,4 procenta na 8,24 miliardy USD a z prodeje iPadů o 11,8 procenta na 7,37 miliardy USD, a rovněž předčily očekávání analytiků.
Cook dodal, že prodej těchto přístrojů omezil globální nedostatek čipů, avšak dopad nakonec nebyl tak výrazný, jak se firma obávala. Apple si ostatně díky svým zásobám finančních prostředků může dovolit rezervovat omezené výrobní kapacity. Je to jen jedna z ukázek toho, jak mají velké firmy za výjimečných okolností konkurenční výhodu oproti firmám menším.
Microsoft zvýšil zisky z cloudu
Za Applem následuje v tabulce Microsoft, jehož fiskální rok začíná uprostřed roku kalendářního, kromě kvartálních výsledků tak zveřejnil i výsledky celoroční. Softwarová společnost Microsoft ve svém čtvrtém čtvrtletí zvýšila čistý zisk o 47 procent na 16,5 miliardy dolarů (téměř 360 miliard Kč). Tržby Microsoftu byly dokonce větší než optimistická očekávání analytiků.
Přestože většina lidí má Microsoft spojený se softwarovým balíkem Office nebo operačním systémem Windows, největší podíl na ziscích hrála rostoucí divize „chytrých cloudových řešení“ (Intelligent Cloud). Ta vyrostla za rok o 30 %, a největší podíl na tom má její podsekce Azure, která meziročně vyrostla dokonce o 51 %.
Poptávku po jeho cloudových službách v době pandemie covidu-19 podpořil rozmach práce a vzdělávání z domova. Stejně tak stoupl díky pandemii zájem o řešení pro hybridní a vzdálenou spolupráci, což jsou témata, která nyní Microsoft logicky studuje a propaguje.
Poprvé jsme se také dozvěděli, kolik uživatelů má z různých microsoftích technologií poslepovaná platforma Teams, která byla nasazena v roce 2016 především jako konkurent Slacku. Podle závěrky je to 250 milionů aktivních uživatelů měsíčně. To ukazuje, jak rychle umí Microsoft skrze svou pozici v korporacích i dalších institucích prosadit svůj relativně nový (a rozhodně ne zcela intuitivní) nástroj.
Snad jen hardwarová divize Microsoftu neudělala radost, prodeje dotykových zařízení Surface spadly oproti úspěšnému loňskému roku o 20 %. A prodeje balíku Office narostly „jen“ o 18 %, což by někdo také mohl označit za nedostatečné. Celkově se ale Microsoftu vede velmi dobře a upevnění pozice v cloudu je pro něj důležité právě kvůli ostatním z pětice Big Tech. Zde se totiž budou odehrávat bitvy budoucnosti.
Google vydělává (hlavně) na reklamě
Společnost Alphabet (známá stále spíše podle své hlavní divize Google) rovněž ohlásila rekordní zisky. Podpořil je prudký růst výdajů za reklamu, protože spotřebitelé během pandemie více nakupovali na internetu a prodejci tedy více inzerovali on-line. Čistý zisk se více než zdvojnásobil na 18,5 miliardy USD (402,4 miliardy Kč) z 6,96 miliardy USD ve stejném období loni.
Zisk překonal rekord z předchozího čtvrtletí, kdy činil 17,9 miliardy USD. Celkové tržby společnosti vzrostly o 61,6 procenta na 61,88 miliardy USD. Hlavní podíl na tržbách mají příjmy z reklamy.
Tržby z reklamy na Googlu stouply o téměř 70 procent na 50,44 miliardy USD. Výnosy z reklam na videoserveru YouTube pak vyskočily dokonce o 83,7 procenta na sedm miliard USD. Souvisí to zřejmě i s tím, že stoupá počet lidí, kteří si YouTube pouštějí na své televizní obrazovce. A Google také spustil YouTube Shorts, konkurenci krátkých tiktokových videí, a hlásí šest a půl miliardy zhlédnutí denně.
Trh s digitální reklamou je pochopitelně na vzestupu, protože spotřebitelé kvůli pandemii covidu-19 přesunuli velkou část nákupů na internet. A tak i když Alphabet hlásí ztráty ve svých ostatních divizích, rozhodně si to může dovolit, protože nárůst zájmu o reklamu je více než kompenzuje.
Časem třeba některé z těchto projektů (Alphabet jim říká „další sázky“ nebo „moonshots“) začnou vydělávat na sebe i na ostatní. Velká firma si může dovolit investovat do riskantního výzkumu, aniž by se jejím investorům třásla kolena. Stále ztrátová je i cloudová divize Google, ale její ztráta je oproti loňsku méně než poloviční.
Amazon je pro Američany hlavní e-shop
Internetová společnost Amazon v letošním druhém čtvrtletí zvýšila čistý zisk meziročně téměř o polovinu na 7,78 miliardy dolarů (zhruba 167 miliard Kč). Její tržby a výhled pro další čtvrtletí však zaostaly za očekáváním analytiků, což vedlo k výraznému oslabení akcií podniku.
Tržby společnosti se ve druhém čtvrtletí zvýšily o 27 procent na 113 miliard dolarů, zatímco analytici je v průzkumu firmy Refinitiv odhadovali na 115 miliard dolarů. Růst tržeb výrazně zpomalil ze 44 procent v prvním čtvrtletí.
Amazon navíc předpověděl, že v příštích několika čtvrtletích bude zpomalování růstu pokračovat, protože zákazníci začínají trávit více času mimo své domovy. Ve třetím čtvrtletí by se tržby podle firmy měly zvýšit pouze o deset až 16 procent. Jinými slovy, čím rychleji se svět (a především USA) bude zotavovat z pandemie, tím pomaleji budou Amazonu růst zisky.
Amazon je největším internetovým obchodem na světě, a v USA je to pro mnoho lidí prakticky synonymum pro nakupování na internetu. Patří tak mezi podniky, které těžily z dopadů pandemie covidu-19. Šíření koronaviru vedlo k dočasnému uzavření řady kamenných prodejen, takže na internetu začaly nakupovat i domácnosti, které do té doby spíše zajely do Targetu nebo Walmartu.
Kromě toho je Amazon i cloudová firma, jejich Amazon Web Services meziročně zvýšil tržby o 37 %. Právě cloud se do budoucna může ukázat jako klíčový. Zatímco v nákupu přes internet možná dosáhl Amazon (aspoň v USA) blízko pomyslného stropu, u webových služeb je potenciál zdánlivě neomezený.
Pokles akcií Amazonu tak může v reakci na zveřejnění zprávy souviset i s výměnou CEO (Andy Jassy v čele firmy nahradil odstupujícího zakladatele Jeffa Bezose) nebo s politickými tlaky na regulování a „rozporcování“ velkých technologických firem.
Facebook roste a chce růst i nadále
Největší sociální síť na světě Facebook není jedinou službou stejnojmenné firmy. Kromě toho Zuckerbergova společnost provozuje také sociální síť Instagram a komunikátor WhatsApp. Ve druhém čtvrtletí zdvojnásobila čistý zisk na 10,4 miliardy USD (224,4 miliardy Kč).
K vysokému růstu pomohly zejména vyšší výdaje firem za reklamu. Po celém světě totiž firmy i obchody musely vymyslet, jak oslovit zákazníky on-line. Značnou část svého inzertního rozpočtu tak musely nasypat do internetových reklam, a z toho těží Facebook, který je umí cílit dle osobních údajů uživatele, jako je místo, věk nebo zájmy.
Facebook uvedl, že do budoucna jeho zisky z reklam může ohrozit firma Apple. Ne snad tím, že by ukazovala reklamy vlastní, ale na platformě iOS bude nově Apple vyžadovat od uživatelů souhlas s povolením cílené reklamy. Podle Facebooku tento požadavek uškodí nejen jeho podnikání, ale také malým firmám, které se na personalizovanou reklamu spoléhají.
Počet měsíčních aktivních uživatelů Facebooku meziročně vzrostl o sedm procent na 2,9 miliardy. Z toho 1,9 miliardy lidí používá Facebook každý den. Tato ohromná uživatelská základna dává Facebooku jistotu, že i v případě nějakých změn bude moci využít své pozice k nalezení dalších způsobů, jak na pozornosti lidí vydělat.