Hlavní obsah

Pandemie koronaviru těžce zasáhla karlovarské letiště, oživení je daleko

Foto: Hananeko_Studio, Shutterstock.com

Ilustrační snímek.

Letiště Karlovy Vary se dostalo v roce 2020 do těžkého propadu v počtu cestujících. Mezinárodní letiště ve vlastnictví Karlovarského kraje bylo z velké části závislé na cestujících z Ruska, ti ale do Česka nelétají.

Článek

Oživení by mohlo přijít možná v poslední třetině letošního roku. „Chceme zkusit nějaké oživení. V plánech se počítá, že od poslední třetiny letošního roku by se mohl zvýšit počet letů nízkonákladovky Pobeda. A chceme zkusit ve spolupráci s Čedokem a nějakou podporou rozlétat charterové linky do Bulharska,“ uvedl náměstek hejtmana Jan Bureš (ODS). Mělo by jít o podporu ve výši asi dvou milionů korun, která by letecké společnosti vyrovnala náklady na přelet mezi Karlovými Vary a Prahou.

Letiště Karlovy Vary mívalo ještě v letech 2012 a 2013 počet cestujících okolo 100 tisíc. V následujících letech, po krizi na Ukrajině a propadu hodnoty rublu, ale počty klesaly. Teprve v roce 2018 se opět podařilo odrazit ode dna. V roce 2019 mělo letiště nárůst počtu cestujících proti předešlému roku o 43 procent a letištěm prošlo 62 tisíc cestujících. Pro rok 2020 se počítalo s nárůstem až na 80 tisíc cestujících. Pandemie ale do plánů tvrdě zasáhla a skutečný počet cestujících naopak klesl pod 20 tisíc.

S tím se logicky prudce propadly i výnosy letiště jak z obchodních letů, tak i pravidelných nebo charterových linek. Největší výpadek, přes 17 milionů korun, mělo letiště za nerealizované lety ruské společnosti Pobeda mezi Moskvou a Karlovými Vary.

I přes velmi tvrdé škrty skončilo loni hospodaření předběžně se ztrátou bezmála 20 milionů korun. Kraj tak musel doplnit letišti finance ve výši 9,8 milionu korun.

Plánem nového vedení kraje je dostat menší mezinárodní letiště včetně karlovarského pod stát nebo alespoň získat od státu nějakou podporu. Letiště totiž kromě svého obchodního cíle slouží i jako součást krizové infrastruktury státu.

Doporučované