Článek
Američanka Amy Offieldová dlouho snila o provozování letního domu na pláži v Galvestonu v Texasu, který by mohla pronajímat turistům. Před pěti lety se jí a jejímu manželovi Chrisovi sen konečně splnil a pár koupil dům jen pár minut od pláže ve vysněné destinaci.
Letos v březnu se však po celém světě rozšířilo onemocnění koronavirem a hostitelé, kteří pronajímali svou nemovitost přes platformu na krátkodobé ubytování Airbnb, mohli jen bezmocně sledovat výrazný pokles rezervací a hromadné rušení pobytů. Dům na pláži nakonec zůstal bez návštěvníků celé dva měsíce, sdělili manželé serveru CNN Business.
Aby toho nebylo málo, rodina přišla i o další příjem: Chris skončil bez práce. Závazky však rodině zůstaly, takže bylo rychle rozhodnuto. Plážový dům, který sloužil manželům Offieldovým jako pasivní zdroj příjmů, bude prodán. „Bylo to trochu jako na emocionální horské dráze,“ řekl Chris Offield CNN. „Ztratili jsme skoro celý náš příjem za poslední tři měsíce.“
Vzhledem k tomu, že cestování se během pandemie doslova zastavilo, manželé z Texasu nejsou jediní, kdo svou nemovitost pro pronájem přes Airbnb musí prodat. Podle CNN se ke stejnému kroku kvůli riziku ztrát tisíců dolarů měsíčně za zrušené rezervace rozhodla řada hostitelů.
Byty v centru za méně peněz
V Česku – hlavně v turisticky atraktivním hlavním městě – se pandemie na krátkodobých pronájmech odrazila podobně. „Majitelé, kteří byty pronajímali cizincům a zejména turistům, byli v mnoha případech donuceni změnit strategii i cenotvorbu. Nyní se nabídkou snaží oslovit tuzemské zájemce, pro které je tak centrum Prahy cenově dostupnější,“ říká Šarlota Smutná, datová analytička Seznam.cz.
Na nárůstu nabídky pronájmů měly výrazný podíl byty, které byly využívány pro službu Airbnb. Tyto nemovitosti jsou nyní k dispozici, protože se do nich majitelům složitě shánějí nájemníci, kteří by měli zájem pouze o krátkodobý pronájem. „Majitelé nemovitostí sloužících primárně ke krátkodobému pronájmu začali po uzavření hranic nabízet své nemovitosti na portálech, které se věnují i dlouhodobým nabídkám, jako je například ten náš,“ uvedla Hana Kořínková, manažerka týmu inzertních služeb Sreality.cz.
Airbnb slibuje podporu
„Chceme naší komunitě pomoci. Investujeme 250 milionů dolarů na podporu hostitelů, kteří byli ovlivněni zrušením pobytů souvisejících s covid-19,“ uvedl mluvčí Airbnb. Podle informací CNN společnost dokonce na konci března oznámila, že svým hostitelským partnerům uhradí alespoň 25 procent z toho, co by na svých rezervacích vydělali.
Někteří hostitelé však webu sdělili, že většina z nich dostává podstatně menší částky, než by podle dohody měla.
Pokles rezervací během pandemie by mohl některé hostitele platformy přivést na mizinu. Například Christina Zimaová, která na ubytovací platformě funguje už devět let, spravovala na plný úvazek celkem 25 domů primárně v oblasti San Francisco Bay Area. Pouze jeden z nich však sama vlastní. Zimaová uvedla, že někteří z majitelů, se kterými pracuje, zvažují prodej domů, nebo už se k němu dokonce odhodlali, případně hledají dlouhodobé nájemníky.
Její výdělek je tím pádem v ohrožení. „Snažím se vyřešit, co udělám a co se stane v budoucnu,“ říká Zimaová. „Nevydělávám peníze. Snažím se minimalizovat své ztráty, ale je to těžké. Pouze jeden z domů hradí své výdaje, to pokryje maximálně platbu za můj nájem a služby,“ dodala.
Kromě výrazného vlivu na hostitele bude mít pandemie dopad i na cestovatele, kteří se budou chtít ubytovat. Pravděpodobně totiž ubude nabídek.