Hlavní obsah

Pálil barvu na billboardy, zabral pro sebe náměstí v Praze. „Testuji veřejný prostor,“ říká Epos 257

Video: Seznam Zprávy

Někdejší sprejer, umělec a trochu i provokatér většinové společnosti Epos 257 se často se svými uměleckými díly pohybuje na hraně zákona. Jeho díla ale patří podle některých kritiků k tomu nejvíce progresivnímu a modernímu v současném českém umění. Číslo 257 odkazuje na trestní zákoník, kde je pod tímto číslem paragraf poškozování cizí věci. Do pořadu V centru si ho tentokrát pozval Janek Rubeš.

Článek

S graffiti začal ve třinácti letech, když chodil do skautského oddílu. Dnes prodává svá díla za stovky tisíc korun, vystavuje v Národní galerii a získal si řadu fanoušků. Studoval na UMPRUM, kde mu prý bylo předhazováno, že je bývalý graffiťák.

V dnešním pořadu, stejně jako v minulosti, neukáže svůj obličej. Chce zůstat v anonymitě.

„Je to osvobozující i v tom, že vás veřejnost zná jen skrze vaše díla, často se mi tak na mých výstavách stává, že jsem svědkem upřímných komentářů ke svým věcem, aniž by návštěvníci tušili, že vedle nich stojí autor. Dříve jsem to řešil více, například i mutace hlasu. Hrál jsem si s tím. Během posledních voleb jsem zničil kolem třiceti procent volebních billboardů barvami. Byl jsem tehdy celkem vystresovaný, jestli někdo nebude moji identitu řešit,“ řekl v nedávném rozhovoru pro Info.cz.

Sám ohradil více než padesát metrů čtverečních na Palackého náměstí. Barevnými střelami pálil na billboardy. Vytvořil speciální prezidentské portréty a po Praze i rozházel 30 balíků slámy. Nedávno v Obecním domě vydražil své dílo 3080 transakcí za rekordní částku 1,1 milionu korun. Dílo 3080 tvoří stejný počet platných českých bankovek o celkové hodnotě 878 600 Kč.

Baví ho provokovat? Jak kvalitní je české současné umění? Umí Češi pracovat s veřejným prostorem? Ptejte se společně s Jankem Rubešem na našich sociálních sítích.

Doporučované