Článek
Polovinu tržeb ve srovnání s loňskem zaznamenaly v říjnu restaurace, pouze pětinu hotely a penziony. Vládní opatření proti koronaviru tak zasáhla obě odvětví na podzim stejně citelně jako v jarních měsících. Ukazují to právě publikovaná data Českého statistického úřadu.
Říjnový výpadek v restauracích, hotelech a penzionech překonal březnový pokles příjmů. Přísný lockdown byl v obou případech zaveden v polovině měsíce, na rozdíl od jara však byla některá mírnější opatření v provozovnách zavedena už počátkem října. Výpadek v desátém měsíci se dokonce přiblížil dvěma nejpřísnějším měsícům, tedy dubnu a květnu, jejich úrovně ovšem nedosáhl.
Vládní opatření byla stejně tvrdá, další data však svědčí, že obavy veřejnosti z koronaviru při druhé vlně poklesly. Obrat maloobchodu poklesl v dubnu o desetinu, od léta se však drží na loňské úrovni. V říjnu na tom mají zásluhu obchody s potravinami, kterých se prodalo i při vyšších cenách o čtyři procenta více. Potraviny tak vyrovnaly pád tržeb obchodů s textilem, obuví nebo s knihami. Případný další pokles může přinést až listopad nebo prosinec. O třetinu naopak proti loňsku vyrostly tržby internetových obchodů a vrátily se tak na jarní úroveň.
Kadeřnictví mají znovu otevřeno - podívejte se na fotogalerii

Majitelka kadeřnictví CUT. Barbora Hrdinová má do konce roku všechny termíny obsazené. S rodinou jsem se do Vánoc rozloučila, řekla kadeřnice Seznam Zprávám po otevření salonu.

Někde plánují provoz posílit také o brigádníky. Na obnovu fungování jsou kadeřnictví připravena, počítala s tím už od pondělí.

Kadeřnictví CUT. provozuje majitelka v pražském Karlíně.

„Ušlé zisky určitě už nedoženeme. Měli jsme zavřeno tři měsíce. Taková doba se dá těžko nahradit,” říká majitelka salonu pro Seznam Zprávy.

Jan Sippl, kadeřník, který působí v karlínském salonu, potvrdil, že více než šedesát procent klientů tvoří ženy se světlým melírem.

V době zavřených kadeřnictví pak pro některé nedočkavé klienty majitelka připravovala směsi barev na doma.

I po otevření v salonech krásy ale každý zaměstnanec i klient musí dodržovat striktní bezpečnostní opatření, včetně roušek a dodržování sociální distance nebo plochy 15 metrů čtverečních na jednoho klienta.

Kadeřníci si v současné době podle Asociace kadeřníků ČR nechávají větší časové rozestupy mezi klienty.

Kadeřník Jan Sippl působí v karlínském kadeřnictví CUT. Významným zlepšením oproti opatřením v první vlně pandemie koronaviru je podle něj zrušení povinnosti nosit na hygienických rouškách navíc ještě obličejové štíty.

Pražská kadeřnictví kvůli enormnímu zájmu po nuceném uzavření plánují prodloužit pracovní týden o víkendy.

Většina služeb včetně kadeřnictví, kosmetiky, manikúry, pedikúry nebo tetování musela od 22. října z nařízení vlády v souvislosti s bojem proti koronaviru přerušit činnost.

Provozovatelé, kteří dnes otvírají své obchody, restaurace či kadeřnictví nebo jiné provozovny, neztrácí nárok na kompenzační bonus. Stát jim bude vyplácet 500 korun na den za celé období až do 13. prosince právě i v tom případě, že dnes i v dalších dnech již budou mít otevřeno.

Pokud by navíc došlo k úplnému rozvolnění podmínek provozu a provozovatelé již bonus dostali, nemusí jej vracet.

Už od čtvrtečního rána je ve znovuotevřených kadeřnictvích rušno. Do salonů se nahrnuli klienti, kteří si po šesti týdnech přerušení provozu nechávají zkrášlovat své účesy. Kadeřníci mají plno.

Podle šéfa Asociace kadeřníků ČR Václava Pražáka je právě předvánoční čas pro úpravu účesu to nejžádanější období.

Kadeřníci se do Vánoc nezastaví. Po šesti týdnech nucené pauzy mají kalendáře plné k prasknutí.
Menší obavy z pandemie dokumentuje i prodej pohonných hmot, který se ve statistice uvádí spolu s tržbami automechaniků. Na jaře spotřeba poklesla o třetinu, v říjnu se udržela na úrovni léta, kdy lidé nakupovali cca o desetinu benzínu a nafty méně.