Článek
Sledujeme tiskové konference a čekáme, zní teď hromadně z obchodů. Třeba v elektronice je to otázka, jestli vybalit zboží, nebo ho pro e-shop nechat v krabicích. Jak se chystá Datart, popsal šéf prodejní sítě Libor Máčala.
Jak moc teď sledujete vládní tiskovky a jak moc věříte tomu, že příští týden skutečně budete moci otevřít?
Tiskové konference sledujeme. Čekáme na rozhodnutí vlády, abychom se podle toho mohli připravit na případné znovuotevření prodejen.
A pokud to v příštím týdnu nebude?
Další odsunutí otevření prodejen by znamenalo, že pokračujeme v režimu výdejen. S ohledem na možnost obnovit kompletní nabídku našich služeb pro zákazníky bez omezení ale doufáme, že budeme moci otevřít.
Jaké přípravy je nutné udělat před otevřením? Co konkrétně to znamená pro každou z vašich prodejen?
V režimu výdejen jsme na ploše prodejny nevystavovali kompletní sortiment nebo jsme zboží nerozbalovali, to proto, aby bylo připravené k odběru v rámci nákupu v e-shopu.
To znamená, že personál prodejen dnes doplňuje a rozbaluje zboží, kontroluje správnost cen, nové energetické štítky a připravuje také například aktuální marketingové akce značek.
Budou první dny po lockdownu v něčem jiné?
Pro případ otevření plánujeme směny pro provoz prodejen, na první dny otevření připravujeme posílení personálu oproti běžnému provozu, abychom byli připraveni pro zákazníky, kteří otevření prodejen využijí jak pro přímý nákup, poradenství, tak i pro doplňkové služby.
A také abychom dokázali ohlídat stanovený počet zákazníků vstupujících do prodejny.
Říkáte, že doplňujete zboží. Firmy napříč sektory si stěžují na nedostatek komponentů. Je něco, co nebude k dostání?
Máme výpadky v dodávkách zboží, které jsou způsobené dopravou. V této době se týkají především kuchyňských robotů a notebooků, termíny jejich dostupnosti se posouvají na letní měsíce.
Jaké budou ceny? Kromě nedostatku komponentů teď firmy řeší i zdražování materiálů.
Zvyšování cen od výrobců se snažíme eliminovat, aby se do koncové ceny pro zákazníka promítlo minimálně. Možné zdražení zboží na českém trhu však nelze do budoucna vyloučit.
Nebojíte se, že kamenné prodejny už nikdy nebudou mít tolik zákazníků, jako měly ještě v roce 2019?
Jaký přesně vliv bude tato zkušenost mít na návštěvnost prodejen, nedokáže nikdo odhadnout. Věříme však, že se zákazníci postupem času do kamenných prodejen vrátí, nicméně je nutné počítat i s tím, že určité procento z nich bude dál využívat výhody online nakupování.
I přes online nákupy většina našich zákazníků využívá prodejny k osobním odběrům, proto věříme, že se to pozitivně projeví v návštěvnosti prodejen.
Co by v případě otevření obchodů znamenalo další zhoršení pandemické situace a další lockdown?
Záleželo by na přísnosti opatření. Podle možností bychom znovu přešli do režimu výdejen.