Článek
Společnost CzechToll patřící do skupiny PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera spustila aktualizovanou verzi portálu o novém mýtu.
Co se tedy změní v placení na českých dálnicích a silnicích 1. třídy?
Tady jsou hlavní body.
Kdy to začne?
Klíčový den nastane 1. prosince pro dálnice a 1. ledna pro silnice 1. třídy. Do té doby funguje mikrovlnný systém předchozího výběrčího, rakouské firmy Kapsch. Poté začnou provozovatelé silniční nákladní dopravy platit Petru Kellnerovi, respektive jeho firmě CzechToll.
Kde se bude jezdit za peníze, kde zadarmo?
Kamiony a nákladní auta nad 3,5 t budou platit nově na necelých 900 kilometrech silnic 1. třídy. Rozšiřuje se tak zhruba na trojnásobek počet kilometrů v této kategorii, kde už se nejezdí zadarmo. Dopravci budou samozřejmě nadále platit i tam, kde už platili „za Kapsche“: tedy na všech dálnicích s výjimkou vybraných úseků u velkých měst, které zpoplatněné nejsou.
Kolik se za české silnice platí?
Záleží, jakým náklaďákem jedete a kdy: zda v běžný den, nebo v pátek mezi 15.00 a 20.00 – pak platíte výrazně vyšší sazbu.
Mýtné u silnic 1. třídy se pohybuje od 0.79 Kč/km až po 3.92 Kč/km, v dražší páteční hodiny až 5.60 korun za kilometr. Na dálnicích se platí o poznání víc: tam sazba činí od 1.67 Kč/km až po více než 11 Kč/km. Mýto na dálnicích je více než dvakrát dražší než na silnicích první třídy.
Co z toho má stát?
Do státního rozpočtu díky výběru mýta i na silnicích 1. třídy přiteče od příštího roku asi 12,5 miliardy korun ročně. Náklady na provoz systému jsou zhruba miliarda. Pro srovnání: za první pololetí se letos vybralo 6,5 miliardy korun a odhad pro celý letošek je 11,2 mld. Kč. V roce 2018 mýto vyneslo 10,8 miliardy. Loňské náklady byly 1,6 miliardy.
Co stojí jízda po českém dálničním pekle?
CzechToll nabízí na portálu o novém mýtu i kalkulátor. Takže si můžete například spočítat, co stojí cesta po tuzemské noční můře všech řidičů, tedy úsek z Prahy do Brna po dálnici D1. Běžný autobus zaplatí 217 korun a tato částka nepodléhá – tak jako celé mýto – dani z přidané hodnoty.
Jak se firmy o novém mýtu dopravci dozví?
O novém mýtu už velmi pravděpodobně všichni vědí. Pro nového výběrčího SkyToll/CzechToll je teď ale klíčové, aby si všichni včas, do zmíněného prosince, pořídili vše potřebné, tedy hlavně krabičku pro příjem satelitního signálu. Firma sama osloví zhruba 61 tisíc dopravců. Největší z nich (nad padesát vozidel na jednu firmu) jsou převážně zahraniční společnosti v Polsku, Rumunsku, Slovensku, Maďarsku, Německu a Rakousku.
Co mohou ještě změnit soudy?
Mýto se začne vybírat novou technologií. Místo mikrovln přes satelit. Mýtný systém byl v Česku spuštěn v roce 2007, dosud fungoval na 1400 kilometrech dálnic a části silnic 1. třídy. Mýto vybíral Kapsch, od prosince převezme jeho roli konsorcium Skytoll/CzechToll. Kapsch vede dosud soudní spor s antimonopolním úřadem o tendru, v němž SkyToll/CzechToll za 10,75 miliardy korun mýtný systém na deset let vysoutěžil. Na otázku, zda se výsledku soudního sporu obávají, na nedávné společné tiskové konfereci odpovědi zástupci SkyToll a ministr dopravy Vladimír Kremlík shodně: Ne.