Článek
Volkswagen čekají dvě zásadní výzvy - krátkodobou je boj s koronavirovou pandemií, tou dlohodobou pak přepřáhnutí ze spalovacího motoru na elektřinu. A obě výzvy dávají největšímu světovému výrobci vozů, pod jehož křídla patří i mladoboleslavská Škoda Auto, zabrat.
Agentuře Bloomberg to v rozhovoru řekl generální ředitel automobilky Herbert Diess. Tento týden totiž nejvyšší vedení koncernu provede každoroční hodnocení dosavadního plnění načrtnutých strategií, které však na mnoha různých místech vykolejila pandemie.
„Jsme velmi napjatí a po celém světě znepokojení kvůli novému nárůstu nakažených. Jsme připravení lépe než na první vlnu, protože jsme zavedli mnoho testování. Chceme se ujistit, že jsou naši lidé v bezpečí a mohou pokojně docházet do práce,“ uvedl Diess v rozhovoru. Koncern po celém světě zaměstnává více než 600 tisíc lidí.
S čím hygienická opatření a testování zaměstnaců nepomohou, je klimatická změna. Diess ji považuje za největší výzvu, které lidstvo v současnosti čelí. Proto se nyní Volkswagen snaží přejít na výrobu elektrických automobilů. Pracuje na zvyšování kapacit baterií, ladí továrny a školí své zaměstnance na výrobu elektrických vozidel.
Že to nepůjde hladce, je nejvyššímu manažerovi VW sice jasné, ale o trendu nepochybuje. „Pro mnoho spotřebitelů bude těžké rozhodnout se pro jiné než elektrické auto,“ řekl Diess a dodal, že stejně dopadnou i automobilky - odsouzeny k elektřině.
Jenže s tím souvisí i změna uvažování autoprůmyslu o tom, co vlastně vyrábí. Už nejde jen o auta jako taková, ale i o software, který je do nich zabudovaný. Automobily budoucnosti jsou (a budou) softwarová zařízení, která sbírají obrovská množství dat. Na jejich základě pak budují vlastní umělou inteligenci, která aktivně uvažuje o řidiči, stavech vozovky a otázkách bezpečnosti - a jednou i třeba autonomního řízení.
Diess tvrdí, že Volkswagen chce vytvořit svůj vlastní operační systém, který by fungoval jako „mozek“ auta. Tento systém by firma nabízela dalším stranám. Jako vzor v této snaze slouží Volkswagenu automobilka Tesla, zároveň jeho přední konkurent. Automobilky, které se této změně paradigmatu nestihnou přizpůsobit, mohou podle Diesse skončit podobně jako Nokia, která kvůli své tvrdohlavé orientaci na hardware ztratila svoji relevanci na trhu s mobilními telefony - nejpozději s představením úplně prvního iPhonu.
Na adresu americké automobilky Tesla, jejíhož šéfa Elona Muska Diess poměrně často chválí, pak dodal, že VW má také v některých ohledech navrch - především v oblasti zpracování e-vozidel.
Dalším aspektem, který firmu Volkswagen ovlivní, je výsledek amerických prezidentských voleb. Volkswagen si podle Diesse během posledních let vybudoval vztah s administrativou prezidenta Donalda Trumpa. Vládu řízenou Joem Bidenem by však považoval za kompatibilnější se svou celosvětovou strategií orientovanou na boj proti klimatickým změnám.
Diess v rozhovoru pro agenturu Bloomberg zdůraznil, že vzhledem k cyklu v automobilovém průmyslu se nynější rozhodnutí koncernu projeví v letech 2024 až 2025. „Vést koncern v takové době je velká věc. V té době se auta skutečně stanou internetovým zařízením a nakročíme i k automnímu řízení. Doufám, že jsme se rozhodovali správně.“