Článek
Stávající kapacita českokrumlovské divadelní točny je 664 míst, drtivá většina představení je vždy vyprodaná. Do budoucna ale bude zřejmě muset dojít k výrazné změně. Nynější umístění otáčivého hlediště v zámecké zahradě a jeho stav totiž ohrožují členství Českého Krumlova na prestižním seznamu UNESCO.
„Já jako ředitel Jihočeského divadla se přikláním k variantě, která by znamenala rozšíření barokní zahrady o divadelní trakt, v němž by byla umístěna nová točna,” konstatuje ředitel Jihočeského divadla Lukáš Průdek. Nová točna by navazovala na odkaz Joana Brehmse, autora původní koncepce točny, získala by však jeden divadelní prostor navíc.
„Hlediště by se otáčelo tak jako dnes, zároveň by se ale ještě dokázalo otočit dovnitř do sebe. Tím pádem by diváci mohli sedět nad arénou a před nimi by vznikl komorní hrací prostor, který by ve vnímání diváka ‚odstřihl’ plenér,” nastínil Lukáš Průdek s tím, že by tato varianta přinášela nové možnosti. Zároveň by se tím navýšila kapacita na víc než 1000 míst.
Kdy by mohlo k přesunu točny dojít, není v tuto chvíli jasné. Neví se ani, kolik by tato změna stála.
Pro letošní, jubilejní, sezonu si Jihočeské divadlo připravilo dvě premiéry. Sezonu odstartoval Dracula v režii Martina Glasera, druhá premiéra nazvaná Ztracený svět je určena mladým.
Inscenaci Ztracený svět připravil umělecký šéf Malého divadla Petr Hašek se svým souborem, scénář vznikl podle knižní předlohy A. C. Doyla. „Exkluzivní prostředí si žádá i exkluzivní uchopení,” vysvětluje Hašek, proč se rozhodl v představení využít obřích loutek.
Pravěkých ještěrů se ve hře objeví celkem čtrnáct, dosahují velikosti až devět metrů. Loutky jsou vyrobeny ze stejného materiálu jako letecké modely, přesto však není jejich váha zanedbatelná – například loutka velociraptora váží 10 kg, loutka tyranosaura rexe pak dokonce 40 kg.
Podle Haška se diváci ve Ztraceném světě dočkají kombinace několika přístupů k divadlu. Kromě atraktivní vizuální podívané se mohou těšit i tanečních a pěveckých vystoupení. „Využili jsme i samotného prostoru. Nemáme tolik dekorací, inspirujeme se přímo prostorem barokní zahrady,” říká Petr Hašek.