Hlavní obsah

Ostravská Ekova se stane centrem oprav a výroby tramvají

Foto: Getty Images

Ostrava

Z ostravské firmy Ekova Electric chce její nový vlastník, kterým je skupina Škoda Transportation, vytvořit centrum zaměřené na opravu, modernizace i výrobu tramvají.

Článek

Už příští rok na jaře by firma mohla nabírat nové zaměstnance a Škoda Transportation v ní chystá investice zhruba za 300 milionů korun. Uvedli to dnes v Ostravě představitelé společnosti při podpisu kupní smlouvy.

Společnost Ekova Electric je dceřinou firmou Dopravního podniku Ostrava. Městské zastupitelstvo koncem června rozhodlo, že novým vlastníkem 100 procent akcií firmy se stane Škoda Transportation. Zastupitelé po dlouhé diskusi upřednostnili variantu prodeje Ekovy před zachováním současného stavu či opětovným začleněním společnosti do dopravního podniku. Nabídková kupní cena činí 416,3 milionu korun, ovlivňuje ji však řada korekčních položek. Dopravní podnik by ale za firmu neměl vyinkasovat méně než 330 milionů korun.

„Po podpisu rozjíždíme střednědobé období jednoho roku, kdy si musíme Ekovu připravit pro plnění zakázek, které máme nasmlouvány,“ řekl novinářům Martin Bednarz, který zodpovídá za integraci Ekovy Electric do Škody Transportation. Podle něj je nutné provést několik investic. Jednou z nich je například nezbytně nutná oprava střechy haly B u objektu opravárenských dílen, která je mimo jiné jednou z položek ovlivňujících kupní cenu.

„V další části budeme investovat zhruba 200 milionů korun v tom prvním roce, a to do rozšíření kolejových stání, do kapacity povrchových úprav, elektro zkušebny a dalších dílčích investic tak, aby firma byla připravená,“ uvedl Bednarz. Podle něj se v prvním roce plánuje i vzdělávání a trénink zaměstnanců, kteří pak budou schopni pracovat na zakázkách Škody Transportation. Připravovat se bude i nábor dalších zaměstnanců, kterých bude firma hledat minimálně stovku. Současný jednosměnný provoz by se totiž měl změnit na dvousměnný či třísměnný. Podle Bednarze by firma zhruba v lednu příštího roku mohla být nachystaná na opravy tramvají a do necelého roku i na samotnou výrobu. Firma, která nyní zaměstnává asi 190 lidí, by nadále měla spolupracovat s Dopravním podnikem Ostrava, ale Ekova by měla dělat i na zakázkách pro jiné dopravní podniky a spolupracovat by měla i na vývoji a výrobě nových tramvají pro dopravní podniky v celé Evropě.

Prodej podniku byl dlouhodobě ožehavým tématem, část zastupitelů ho totiž opakovaně odmítala. Primátor Tomáš Macura (ANO) se ale domnívá, že zařazením Ekovy pod velké konsorcium získá firma nový impulz pro svůj rozvoj. „Kapacity firmy jsou dnes až trestuhodným způsobem nevyužity. Jede se tam ani ne na jednu plnou směnu,“ uvedl Macura. Dopravní podnik i vedení města poukazovalo na to, že firma nebyla schopna dlouhodobě obstát v konkurenčním prostředí.

Předseda představenstva Škody Transportation Petr Brzezina uvedl, že tato firma má dohodnuty zakázky zhruba na čtyři roky. „Jedna z priorit je rozvoj servisu a rozvoj modernizací. Hledali jsme kapacitu, která nám zapadne do té naší strategie, a Ekova byla výbornou alternativou,“ uvedl Brzezina. Podle něj by zatím prostory podniku měly stačit minimálně na další tři až čtyři roky. Pokud bude firma úspěšná, nelze vyloučit i další rozšiřování kapacit.

Doporučované