Hlavní obsah

Opravy na D1 jsou v kritické fázi. Babiš se dostane domů jen po objížďce

Foto: Profimedia.cz

Když letos v lednu nastupoval do funkce ministra dopravy Karel Havlíček, premiér Babiš mu slíbil, že mu bude pomáhat. Už loni takto „pomáhal“ s organizací oprav na D1 a doteď panují dohady, kolik milionů navíc to stálo.

Dálniční křižovatka u Průhonic, v nichž bydlí premiér, bude kvůli rekonstrukci na dva týdny uzavřena. Panuje obava, aby Andrej Babiš nezačal – stejně jako loni – organizovat stavební práce, a nezpůsobil tak další milionové škody.

Článek

Mnohaleté opravy a modernizační práce na dálnici D1 se dostávají do velmi choulostivé fáze. Začátkem července bude na dva týdny uzavřen dálniční sjezd u Průhonic. V praxi to znamená, že se premiér Andrej Babiš touto trasou nedostane na Úřad vlády ani domů a bude muset volit delší cestu po objížďce.

Že by právě kvůli uzavírce u Průhonic, v nichž premiér bydlí, mohlo být „zase veselo“, naznačoval už loni v říjnu v rozhovoru pro Hospodářské noviny šéf stavební firmy Eurovia Martin Borovka.

Bylo to v době, kdy jím řízená firma stále ještě řešila následky premiérova prázdninového zásahu do první fáze oprav dvou inkriminovaných úseků dálnice D1.

Eurovia totiž měla v pátek 26. července 2019 zahájit opravy na úvodních kilometrech dálnice D1 poblíž Prahy (km 2,4 až 11,2). Tehdy nachystané rozmisťování dopravního značení bylo ale na poslední chvíli o 48 hodin posunuto. Prý kvůli bezpečnosti a plynulosti provozu. Stejně tak byla v hodině dvanácté na pokyn shora odvolána víkendová montáž nosníků na jiném úseku D1 u Mirošovic.

Následně se premiér Babiš na Facebooku pochlubil, že to byl on, kdo ve věci zatlačil na tehdy nového šéfa Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radka Mátla, aby byly obě akce přesunuty na (z jeho pohledu) vhodnější dobu.

Firma Eurovia příkaz investora uposlechla, ale už tehdy pohrozila, že si dodatečné náklady nechá zaplatit.

Původní odhady hovořily o tom, že by to dokonce mohlo být až 10 milionů korun.

„Když stovce lidí vybavených těžkou technikou nejdříve řeknete ‚pánové, tento víkend se bude muset máknout, odložte si dovolené nebo pošlete manželky s dětmi do Chorvatska napřed‘, ti chlapi vás poslechnou, ale potom se dozvědí, že tam jsou zbytečně, dovedete si představit jejich reakce. Teď pomíjím, že tam byly nachystány i speciální jeřáby, které si běžně rezervujeme šest měsíců dopředu,“ popsal loni Borovka, jaké problémy kvůli odkladu prací museli ve firmě řešit.

Foto: Jiří Pšenička

Podjezd pod dálnicí u Průhonic.

Premiér už byl informován

Panuje jistá obava, aby se premiér do organizace stavebních prací nevložil i letos, kdy ve stejných místech už od června probíhá druhá fáze oprav. Zvlášť když se Babiše celá věc bude teď osobně dotýkat ještě více než loni.

Úplná uzavírka, kdy nebude na křižovatce u Průhonic možný sjezd ani nájezd na dálnici, je naplánována od soboty 4. července do neděle 19. července. Po tu dobu bude muset osobní řidič vozit Babiše po náhradní trase. Už teď opravy kolem Průhonic způsobují dlouhé kolony.

Pokud by to bylo o měsíc později, problémů s dopravou do centra Prahy by byl premiér zčásti ušetřen, protože první dva týdny v srpnu mají mít ministři vládní prázdniny, jak potvrdila mluvčí Babišova kabinetu Jana Adamcová.

Vedení ŘSD premiéra již na možné dopravní komplikace v předstihu upozornilo, a tudíž by neměl být překvapen.

„Já sám jsem pana premiéra nedávno, když jsme se s ním potkali při zprovozňování jedné dopravní stavby v západních Čechách, o termínu této rekonstrukce informoval,“ uvedl pro Seznam Zprávy mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Ani koruna navíc?

Ačkoliv ještě loni to vypadalo, že Eurovia bude kvůli opakovanému nasazení lidí a drahých strojů od ŘSD okamžitě žádat několik milionů navíc, téměř po roce není věc stále dořešena.

A z posledních vyjádření obou stran nelze vůbec vyloučit, že nakonec vše pro ŘSD vyjde bez jakéhokoliv zdražení, protože stavební firma dokáže ušetřit jinde.

„Podle mezinárodních standardů FIDIC, kterými se obě dotčené stavby řídí, lze uvedenou záležitost uzavřít, až obě stavby skončí a doběhnou všechny administrativní kroky, protože jedna dílčí událost může mít vliv na celý proces stavby. Každopádně pro naši společnost je tato událost už uzavřená a odborně s investorem vysvětlená, práce pokračují,“ uvedla bez dalších podrobností mluvčí skupiny Eurovia Iveta Štočková.

Obdobně hovoří i mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Ten navíc už vyslovil domněnku, že Eurovia ve finále nic navíc fakturovat nebude. „Ta rekonstrukce stále ještě není hotová. Pokud byly nějaké změny během výstavby, tak se vypořádají až po ukončení všech prací. Nicméně my nemáme žádné signály, že by Eurovia v souvislosti s tím loňským posunutím termínů po nás jakékoliv náklady navíc požadovala,“ uvedl Rýdl.

Byla by to dobrá zpráva i pro premiéra. Takto patrně nebude popoháněn k odpovědnosti, že milionové škody způsobil státu právě on.

Související témata:

Doporučované