Článek
„Jak jste byl již informován, dieselové motory s označením EA 189 byly vybaveny chybovým softwarem, který optimalizuje při laboratorních testech hodnotu oxidu dusíku (NOx).”
První věta z dopisu, který už dostalo - nebo teprve obdrží - 165 tisíc majitelů značek Volkswagen, Škoda, Seat a Audi. Vozů, jež v Česku spadají do globálního podvodu Dieselgate, kdy koncern Volkswagen tajně vybavoval motory softwarem snižujícím výsledky laboratorních emisních zkoušek.
Právě nyní jsou to dva roky od propuknutí aféry, která se dotkla 11 milionů aut po celém světě. A tohle výročí v sobě nese pro Čechy tři zprávy. Zaprvé - Škoda o podvodu informuje v dopise jako o „chybě”. A nebude poskytovat žádný bonus nebo malé odškodnění lidem, kteří váží cestu do servisu - přehrání softwaru trvá až půl hodiny.
Přestože nějaký dárek, který by lidi motivoval (kupříkladu olej zdarma), požadoval po automobilkách i ministr dopravy Dan Ťok (ANO).
A poslední vzkaz: Řidiče nic nenutí, aby do servisu jeli. Udělalo to zatím 40 procent majitelů škodovek a 36 procent vlastníků ostatních značek. Někteří se totiž bojí, že jejich auto ztratí na výkonu, zvýší se mu spotřeba nebo že se motor rychleji opotřebuje.
Ostatně tyhle obavy potvrzuje i Vladimír Neuman ze společnosti Safe Diesel, která jménem tisícovky Čechů tento týden podala k soudu žalobu o odškodnění. Firmě podle Neumana chodí velké množství e-mailů od lidí, kteří po úpravě softwaru nejsou s autem spokojeni.
Vítězslav Pelc, mluvčí Škody Auto, ovšem ujišťuje, že se vlastnosti auta nezmění. „Technická opatření byla připravována tak, aby po jejich implementaci zůstala spotřeba paliva, výkonové parametry i hodnoty emisí CO2 beze změny. Všechny vozy jsou i před provedením úprav plně provozuschopné a bezpečné. Provozovatelé je tak mohou nadále užívat i v případě, že se servisní akce nezúčastní. Servisní opatření má za cíl rozptýlit jakékoli pochybnosti našich zákazníků a příslušných institucí," řekl Pelc.