Článek
Kraj si dává čas na přípravu, zároveň nechce omezovat dopravu letos, kdy začala oprava nadjezdu v Kyjevské ulici a dokončuje se mimoúrovňové křížení Palackého třídy. „Máme skutečně velkého pacienta. Inženýrská příprava, expertní činnost probíhá přes dva roky. Hledal se způsob, jak věc napravit. Musí dojít k výměně lan. Je před dokončením realizační dokumentace. Opravu bychom rádi provedli v roce 2022,“ řekl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.
Uvnitř mostu je podle odborných posudků poškozených 19 lan volného přepětí. Jsou to pletence o průměru zhruba 30 centimetrů, které mají polyuretanovou ochranu, což zvětšuje jejich průměr na 40 centimetrů. Lana jsou dlouhá přes 170 metrů. Odborná firma se dovnitř dostane přes upínací bloky, které jsou na obou stranách mostu.
„Budou obnaženy příčným překopem, který bude mít tři metry hloubku a pět metrů šířku. Bude to nástupní prostor pro výměnu lan. Budou vyměňována jednotlivě. Vrtačkou se na pásovém podvozku vyvrtá na betonovém bloku 150 milimetrů silný otvor, nová lana budou mít poloviční průměr, 15 centimetrů,“ řekl Němec.
Kotevní otvory se na mostě už napevno nezavřou, dělnici vyrobí dovnitř průchody, do mostu tak zůstane trvalý přístup, kdyby byly v budoucnu potřebné další opravy, dodal Němec.
Most hejtmanství během oprav nezavře, je důležitý pro dopravu ve městě. Dopravní omezení ale budou. Náklady jsou zatím odhadnuté na 70 milionů korun.
„Nedovolíme si most úplně zastavit. Budeme dělat jednu půlku, pak druhou půlku a pak střed. Budeme muset asi přeložit troleje. Stavba začne v roce 2022. Je složitá technická příprava a musíme najít finanční prostředky,“ řekl náměstek hejtmana Michal Kortyš (ODS).
Most pochází z 50. let minulého století. Je stavěný z předpjatého betonu, který má v sobě lana, aby byl odolný proti tahu. Most má za sebou rekonstrukci v letech 2005 a 2006. Kraj nechával za 220 milionů korun opravit betonovou konstrukci mostu.