Hlavní obsah

Oprava historického Stádleckého mostu na Táborsku začne v září

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Oprava památkově chráněného Stádleckého mostu na Táborsku začne letos v září. Bude stát asi 10,2 milionu korun a potrvá nejspíš do poloviny listopadu. V tiskové zprávě to dnes oznámil Jihočeský kraj.

Článek

Původně hejtmanství chtělo začít s opravami ještě do prázdnin. Rekonstrukce se ale zpozdila kvůli nedostatku potřebného dubového dřeva. Most je v havarijním stavu a nesmí po něm projíždět auta vážící více než 1,5 tuny.

Krajská rada schválila opravy historicky cenného empírového řetězového mostu už loni na podzim. Dřevěné části mostu byly napadeny dřevokaznou houbou a oprava je podle hejtmanství nutná. Původně předpokládaný termín začátku oprav však musel být asi o půl roku pozdržen, protože nebylo podle kraje možno sehnat v Česku potřebné množství dubového dřeva. Materiál na rekonstrukci nakonec hejtmanství sehnalo až v Chorvatsku.

Důvodem opoždění oprav byli paradoxně kůrovci, kteří napadají hlavně jehličnany, a ne duby. Kůrovcová kalamita totiž nutila lesníky těžit přednostně napadené dřevo, aby zabránili šíření tohoto škodlivého hmyzu. „Většina firem z kapacitních důvodů tedy jakoukoli další těžbu pozdržela nebo rovnou stopla,“ uvedl krajský radní Antonín Krák (ČSSD).

Kraj proto sháněl dřevo v řadě dalších států. Nakonec nechal dovézt duby z Chorvatska, které jsou podle radního strukturou a barvou dřeva podobné českým. „Dovoz dřeva také zčásti zkomplikovala pandemie koronaviru, kdy jsme museli čekat na úplné fungování některých zahraničních úřadů,“ doplnil Krák. Dubové dřevo už je ale nyní v jižních Čechách a podstupuje nutný proces dosoušení.

Stádlecký most je 157 metrů dlouhý a šest metrů široký. Na materiál na opravu mostu bylo potřeba velké množství stromů, přibližně 700 vzrostlých dubů. „Zvažovali jsme i provizorní řešení, tedy výměnu mostovky s použitím modřínového či smrkového řeziva. To je ovšem měkké a s výraznou obrusností. Doprava je na Stádleckém mostě intenzivní, takže životnost mostovky by se výrazně snížila. Dubové dřevo ji zajistí na desítky let,“ uvedl radní Krák.

Oprava začne až v září také proto, aby nebyla narušena turistická sezona. Během oprav bude totiž muset být zcela uzavřena silnice mezi obcemi Stádlec a Dobřejice. Doprava bude vedena po objízdných trasách.

Visutý Stádlecký most postavil v polovině 19. století český průmyslník Vojtěch Lanna. Původně stál most na jiném místě. Od roku 1848 až do roku 1960 spojoval břehy Vltavy u obce Podolsko na důležité obchodní cestě z Bavorska do Haliče. Ohrozilo ho však budování Orlické přehrady, takže musel být tento poslední empírový most ve střední Evropě rozebrán a přestěhován na nynější místo u Stádlece na řece Lužnici. Po přestěhování byl most znovuotevřen 25. května 1975.

Spolu s Karlovým mostem v Praze a Kamenným mostem v Písku patří k národním kulturním památkám. Takto památkově chráněn je od roku 1989. Jedna z posledních oprav Stádleckého mostu byla provedena v roce 2006, kdy kraj vyměnil smrkové mostovky za dubové.

Doporučované