Článek
Před týdnem se premiér Andrej Babiš setkal s šéfy tří českých velkých síťových operátorů. Řešit s nimi chtěl hlavně drahá mobilní data, která prý jsou teď pro něj prioritou. Po setkání si na Twitter napsal, že dal bossům telekomunikačních firem za úkol, ať mu „přinesou do týdne reálná čísla“ ohledně takzvaných podpultových nabídek.
Tlak na levnější data pokračuje. Dostal jsem za jeden stůl generální ředitele všech operátorů. Brání se, že ceny nejsou takové, jak ukazují srovnání. Vyzval jsem je, ať konečně řeknou, jak to s cenami je a neschovávají se za podpultové nabídky. Do týdne přinesou reálná čísla.
— Andrej Babiš (@AndrejBabis) March 12, 2019
To jsou neveřejné tarify, které ale využívá značná část českých zákazníků. Jedná se například o takzvané retenční nabídky, které dostanou klienti, když operátorovi oznámí, že chtějí přestoupit ke konkurenci. K tomu je potřeba připočíst, že nemalá skupina lidí volá za firemní tarify, jež jsou také zpravidla levnější než ceníkové.
Operátoři potom často argumentovali, že mezinárodní srovnání cen mobilních dat, ze kterých vycházejí mezi nejdražšími, jsou zkreslená. A to proto, že se v nich počítají ceníkové ceny, jež ale v Česku nejsou tak rozšířené, a velká část lidí volá a využívá mobilní data levněji.
Podle informací Seznam Zpráv jednotliví operátoři a zastřešující Asociace provozovatelů mobilních sítí ve středu skutečně měli požadované údaje připravené. Řešilo se pouze, jak a kdy je premiérovi nebo vládnímu zmocněnci pro IT Vladimíru Dzurillovi předají. Obsah tak ve středu ještě veřejný nebyl.
Už od počátku je ale otázkou, co překvapivého by v dokumentech operátorů mohlo být. Začátkem března totiž Český telekomunikační úřad (ČTÚ) zveřejnil rozsáhlou analýzu trhu, ve které se věnuje i této otázce.
Analýza ukázala, že podpultové tarify jsou velmi rozšířené. Některý z neveřejných tarifů podle ní využívalo 31 procent zákazníků. Konkrétně u jednotlivých operátorů (kvůli obchodnímu tajemství není zveřejněno, o které přesně se jedná) využívá podpultové nabídky 22, 33 a 39 procent zákazníků z řad domácností. „Výše průměrně poskytované slevy se u jednotlivých operátorů pohybuje od 21,22 procenta do 79,03 procenta,“ uvádí ČTÚ v analýze.
„Nepředpokládám, že by tam byla data nad rámec toho, co prozradila analýza ČTÚ,“ říká v rozhovoru pro Televizi Seznam šéfredaktor serveru Lupa.cz David Slížek, který se problematice dlouhodobě věnuje. Dodává, že by možná data v „Babišově zprávě“ mohla být čerstvější, ČTÚ v analýze operuje maximálně s údaji za rok 2017.
Podle Slížka takto rozšířené neveřejné nabídky trhu škodí. „Kdyby jich ubylo, přispělo by to k transparentnosti trhu a klienti by mohli snadněji porovnávat podmínky u jednotlivých operátorů a podle toho se řídit,“ říká Slížek.
Babiš je už několikátým politikem v posledních měsících a letech, který o zlevnění dat mluví. Žádná z dosavadních snah ale výsledek nepřinesla. Operátoři své nabídky pozměnili pouze kosmeticky.
Proč tomu tak je? Odpověď může opět přinést analýza ČTÚ, jež ukázala, že trh není konkurenční. Konkrétně se v ní píše o tom, že „oligopolní trh mobilních služeb je v České republice vysoce koncentrovaný“. Úřad zároveň uvádí, že podle indicií český trh vykazuje způsobilost k tacitní koluzi, tedy neformální shodě operátorů (představujících dohromady dominantní sílu) proti zájmům spotřebitelů.
Zároveň s analýzou spojená hrozba zásahu může být nakonec faktorem, který zamrzlý trh rozhýbe. Bylo tomu tak koneckonců už v roce 2012, kdy úřad vypracoval podobnou analýzu cen hlasových služeb a také pohrozil regulací. Do několika měsíců potom operátoři nabídli mnohem levnější neomezené hlasové tarify.
Jaká je šance, že se poměry na trhu změní a služby zlevní? Celý rozhovor s Davidem Slížkem najdete ve videu v úvodu článku.