Podáním kasační stížnosti pokračuje organizace Děti Země ve sporu kolem stavby dálnice D1 z Říkovic do Přerova. Reaguje na rozhodnutí olomouckého krajského soudu, který v únoru zamítl její žalobu napadající udělenou výjimku z ochrany zvláště chráněných druhů. Aktivisté žádají Nejvyšší správní soud, aby rozhodnutí soudu prozkoumal ve čtyřech bodech. Důvodem sporu je výjimka ze zákona k zásahu do biotopů 26 zvláště chráněných druhů živočichů. Jde například o batolce červeného, křečka polního či skokana štíhlého, kteří by mohli stavbou podle aktivistů trpět. Výjimku povolil olomoucký krajský úřad a pak Ministerstvo životního prostředí, které odkázalo na převahu veřejného zájmu. Aktivisté se obrátili na soud, zamítavé rozhodnutí nabylo právní moci na konci března, vzápětí poté přerovský stavební úřad po tříměsíční přestávce pokračuje v územním řízení. V kasační stížnosti aktivisté opět upozorňují na to, že ve výjimce chybí přesné označení vegetačního období a hnízdění ptáků, kritizují i údajně chybějící údaje u dosadby dřevin a náhradní výsadby. „Existují varianty dálničního obchvatu Přerova, které mohou mít menší škodlivý vliv na cenné biotopy a navíc se vyhnou zastavěnému území Dluhonic, v němž dálnice nyní demoluje několik domů a zhoršuje kvalitu bydlení,” uvedl předseda organizace Miroslav Patrik. Vedení přerovské radnice, které kvůli husté dopravě ve městě dlouhodobě bojuje za dostavbu D1, s aktivisty nesouhlasí. „Nesouhlasím s postupem Dětí Země, kterým, jak jsem se přesvědčil, nejde vůbec o ekologii, ale sledují jiný cíl, a to posunutí trasy dálnice o 150 metrů asi kvůli pěti občanům místní části Dluhonice. Z formálně právního hlediska respektuji podání kasační stížnosti u příslušného správního soudu,” vzkázal primátor Přerova Vladimír Puchalský. Ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala s krokem počítal. „Není to žádné překvapení. Myslím, že využijí všech protestních prostředků, které mohou, aby tu stavbu obstruovali,” řekl. Podotkl, že výjimka platí, krok zatím přípravu stavby neohrožuje. „Předpokládám, že požádali soud o přiznání odkladného účinku. Pokud by jej soud přiznal, tak se nám opět zastaví řízení, která pokračují,” doplnil Fiala. Desetikilometrový úsek z Říkovic do Přerova je posledním chybějícím úsekem na D1 z Prahy přes Brno a Ostravu do Polska. Předloni začala stavba úseku mezi Lipníkem a Přerovem, na který má tato zbývající část navázat.