Hlavní obsah

Online prodej má letos třetí Vánoce. Mall Group přijal stovky lidí

Jakub Střeštík ve studiu Burza.Video: Zuzana Kubátová

Internetový prodej letos kvůli koronavirovým omezením trhá rekordy. Druhému největšímu hráči v české e-commerce, skupině Mall Group, stouply na jaře tržby o 60 procent. A teď znovu zažívá předčasné Vánoce.

Článek

Hospodaření internetové retailové skupiny, která působí celkem na devíti trzích střední a jižní Evropy, popisuje v rozhovoru pro SZ Byznys nový šéf Mall Group pro obchod a rozvoj Jakub Střeštík. Manažer, který se stal členem nového čtyřčlenného kolektivního vedení skupiny, postaveného letos v létě.

Pojďme se na úvod zastavit u nedávných změn ve vedení Mall Group. V červenci od vás odešel Oldřich Bajer, významná postava českého internetu, který dělal pouhý rok generálního ředitele. Skupina k tomu vydala stručné prohlášení, podle něhož se rozcházel s akcionáři v názorech na řízení. Jak vidíte perspektivu Mall Group vy, noví šéfové?

Nemohu říct nic jiného, než že se posouváme dynamičtěji k cílům, které byly stanoveny našimi akcionáři…

Znamená to, že se máte dynamičtěji posouvat k zisku?

Jednoznačně ano. Já myslím, že skupina Mall se k zisku posouvala už díky aktivitám, které tam Olda Bajer zavedl. On byl a vždy bude velkou postavou českého e-commerce, ale poslední dobou se přece jen dynamika vývoje společnosti odlišovala od toho, jak ji viděli naši akcionáři.

Nové vedení Mall.cz a celé skupiny se dnes skládá z několika lidí, což není ve světovém byznysu ojedinělý trend. V takto komplexních společnostech je těžké, aby jeden člověk obsáhl veškerá dění firmy. Proto, myslím, je správné mít ve vedení na stejné úrovni několik lidí, z nichž každý je expert na oblast, kterou vede. I to je jeden z těch důvodů, proč se dynamičtěji posuneme k zisku.

Mall Group i její klíčová firma Internet Mall jsou ztrátové dlouhodobě. Jak to chcete otočit?

Máme tři hlavní pilíře, jak se chceme posunovat k ziskovosti, která, jak věřím, přijde v řádu příštích osmnácti měsíců. To je cíl, který jsme si s akcionáři stanovili.

Ty tři pilíře jsou: zlepšení každodenní transakční ekonomiky, to znamená dobře nakoupit, s marží prodat a uspokojit zákaznické potřeby. Druhý pilíř je rozvoj trhů, na kterých dnes již Mall působí, ať je to Slovensko, Slovinsko, Polsko, nebo Maďarsko. Třetím důležitým pilířem je rozvoj našeho partnerského prodeje přes onlinové tržiště Mall Partner, tedy takzvané marketplace.

Jakub Střeštík (43)

Jako Chief Commercial Officer řídí obchodní a marketingové aktivity a rozvoj nových obchodních příležitostí skupiny Mall Group. Do skupiny nastoupil letos v dubnu.

Začínal v gastronomii, ve Velké Británii vybudoval vlastní síť restaurací.

V letech 2004 až 2008 pracoval jako regionální ředitel restaurací rychlého občerstvení KFC a Pizza Hut.

Do Česka přivedl i kavárenský řetězec Starbucks a slovenského prodejce elektroniky Nay.

Posledních devět let před příchodem do Mall Group stál v čele společnosti Kika Nábytek v Česku a na Slovensku. Od ledna 2018 šéfoval i Kika v Rumunsku.

S jakým výsledkem skončíte hospodaření letos, kdy internetový obchod nabral obrovskou dynamiku?

Ano, nabral obrovskou dynamiku, to je pozitivní. Samozřejmě to má i negativní stránky. Na jaře na to nebyl nikdo připravený, najednou jsme od března vlétli do takzvané vánoční sezony, takže začátky byly lehce kostrbaté. Ale Mall na to byl výborně připraven předchozím vedením, Olda Bajer doopravdy odvedl vynikající práci. Myslím, že letos uděláme nejlepší hospodářský výsledek Mallu od momentu, kdy nynější akcionáři společnost převzali (tj. od roku 2016, pozn. red.).

Což může být pořád ještě dost vysoká ztráta. Loni vaše skupina prodělala 1,7 miliardy korun.

To je výsledek celé skupiny, ano. U Mallu to tak dramatické nebylo, ale předpokládáme, že letošní ztráta se bude pohybovat někde na polovině té loňské. (Dceřiná firma Internet Mall prodělala v předchozím roce 467 milionů korun, pozn. red.)

Za rok už jste tedy schopni začít vydělávat?

Pevně v to věříme.

Mall Group

Kořeny skupiny jsou v roce 2000, kdy Ondřej Fryc založil e-shop BileZbozi.cz.

Roku 2002 se firma přejmenovala na Internet Mall.

Postupně expandovala do zahraničí (Polsko, Maďarsko, Slovensko, Slovinsko, Chorvatsko, pokus o uchycení v Německu vzdala).

Roku 2016 do Mallu vstupují noví akcionáři: Rockaway Jakuba Havrlanta, PPF Petra Kellnera a EPH Daniela Křetínského a Patrika Tkáče.

Vzniká skupina Mall Group, kam dnes patří nadnárodní Mall, módní e-shop Vivantis (ČR, Rakousko, Itálie, Rumunsko), potravinářský Košík nebo prodejce elektroniky CZC.

Jak to chcete udělat, aby se hospodaření obrátilo? Není na internetový obchod víc než deset let ztrát přece jen příliš dlouhá doba?

Já ráno samozřejmě vstávám a jdu do práce proto, abych vydělával, ne prodělával. To je má celoživotní profesní zásada. Takže i rok prodělků je víc, než by mělo být. Samozřejmě deset let prodělků v rámci Mall je nepředstavitelně dlouhá doba, z mého pohledu neakceptovatelná.

Proč k tomu docházelo?

Jedním z důvodů byly velké investice do nových technologií, abychom byli lépe schopni obhospodařit naše zákazníky. Tyto investice byly nutné a částečně vysvětlují ty kumulované ztráty. Nový management se teď soustřeďuje na zúžení škály různých projektů a aktivit, které nemají přímý dopad do každodenního byznysu. Abychom byli doopravdy onlinovým retailistou a soustředili se primárně na uspokojovaní potřeb našich zákazníků.

Upgrade se odkládá

Co tedy škrtáte?

Některé další kroky technologického vývoje, které mohou ještě pár let počkat. Omezovali jsme tím pádem i počet zaměstnanců na centrále, na oddělení IT vývoje a výzkumu, ale i na ostatních odděleních.

Můžete uvést příklady rušených projektů nebo aktivit?

Asi jednou z největších, nejsložitějších a zároveň nejdražších aktivit byl plánovaný upgrade SAP (firemní informační systém, pozn. red.) na SAP HANA (pokročilejší technologie ukládání dat, umožňující jejich lepší analýzu, pozn. red.). Projekt jsme pozastavili a naše vývojové oddělení se soustředí na to, jak zůstat provozuschopní při stávající verzi SAP. Upgrade byl posunut zhruba o dva roky.

Takže změny, které děláte, jsou spíš vnitřní, netýkají se vašich služeb, zákazníků nebo partnerů, kteří přes vás prodávají.

Ano, ale spousta vnitřních aktivit se odráží na našem vztahu k zákazníkovi. Ať je to otvírání nových poboček, rozšiřování Mall Boxů, zkvalitnění dopravy, zrychlení našeho webového portálu, nebo rozšíření marketplace. Ale nejdříve si musíme zamést před vlastním prahem, uvnitř firmy, a až potom jít s novými věcmi ven.

V říjnu vláda zavedla letos už druhý lockdown, zavřela část kamenných obchodů. Co se teď děje u internetových prodejců, jak se chovají zákazníci?

Já začnu u jara. Chcete-li čísla, tak na jaře naše obraty vyrostly asi o 60 procent nad loňský rok. Byly to plus minus Vánoce, které přišly v polovině března a trvaly celý březen i duben. Přes léto jsme zaznamenali trošku zpomalení růstu, ale neustále jsme obchodovali výrazně nad úrovní loňského roku. Teď na podzim zase obraty vyrostly na těch padesát, šedesát procent nad loňský rok. Ovšem v některých zbožových kategoriích se bavíme o nárůstu v řádech tisícovek procent.

Co lidé nejvíc nakupují?

Staré dobré pořekadlo „Můj dům, můj hrad“ teď získalo nový význam. Lidé doma tráví prakticky dvacet čtyři hodin, celý den. To znamená, že si domov chtějí přizpůsobit pro své pracovní povinnosti a zvelebit. Dneska jak Mall, tak naši konkurenti, nadstandardně prodáváme notebooky, stolní počítače, web kamery, různé doplňky doplňky k IT. Zároveň dramaticky vzrostl podíl prodeje fitness pomůcek, kuchyňských pomůcek, spotřebičů, stolních deskových her nebo hraček pro děti.

Vy jste říkal, že jste v rámci nákladových škrtů omezovali personál na centrále. Jak jste naopak vybavili personálně sklady a logistiku, abyste se vyrovnali s vyšší poptávkou?

Samozřejmě jsme museli nakontaktovat nové agentury, získat nové pracovníky, vyškolit je, získat nové brigádníky, podepsat smlouvy z větší škálou dopravců. Posilovali jsme řádově o nižší stovky zaměstnanců na skladech a v logistice. Věřím, že do vánoční sezony vstoupíme velmi silní.

Trh práce: malý pohyb

Jak letos vypadá trh práce, dají se lépe hledat noví zaměstnanci?

To záleží na síle a úrovni státních podpor různým firmám, které mají momentálně zavřeno. Pokud jsou jejich zaměstnancům státem vypláceny mzdy, není hlad po práci ještě tak velký. Rozhodně je ale dnes situace příznivější než loni nebo předloni, kdy jste o dobrého zaměstnance prostě nezakopla.

Bude podle vás pokračovat přesun pracovní síly do online retailu?

Já si nedovedu představit, že po konci pandemie otevřou všechny restaurace, hotely nebo obchody tak, jako byly otevřeny před pandemií.

Jaký je váš osobní odhad, jak pandemie celý ten gastrosektor zasáhne?

Nedivil bych se, kdyby v turistických oblastech Prahy až polovina restaurací už nikdy neotevřela. Myslím, že návrat turistů zpátky do České republiky je otázkou několika let.

Zájem o tržiště

Zajímavým fenoménem letošního roku je prodej třetích stran přes internetová tržiště, tzv. marketplace. Jak se za rok posunul váš marketplaceový program Mall Partner?

Dramaticky. Mall byl loni v tomto období schopný nabízet zákazníkům, ať už jako zboží na našich vlastních skladech, nebo zboží u našich marketplaceových partnerů, přibližně půl milionu položek. Dnes je to číslo trojnásobné a nabízíme cca jeden a půl milionu položek. V našem portálu marketplace je jich něco kolem 1,5 tisíce. To číslo dramaticky vyrostlo.

Příchod nových obchodníků k vám dál stoupá, nebo se dostáváte na pomyslný strop?

Zájem nadále trvá, což nám velmi pomáhá. Spoustě prodejců jsme na jaře zachránili jejich byznys a jejich živobytí. Tato zkušenost se šíří, což samozřejmě pomáhá, že přicházejí další. A my máme na marketplaceovém portálu velmi profesionální tým, který kontaktuje dodavatele.

Jaká výhoda pro prodejce je, že se může dostat k zákazníkovi přes zprostředkovatele, přes vás? Sice sami nemusí řešit vlastní e-shop, ale zase vám platí zprostředkovatelský poplatek…

Platí nám zprostředkovatelský poplatek, ze kterého nemalou část investujeme zpátky do našeho společného podnikání. Jde o společný marketing, dodáváme veškerou technologii, umíme pomoci s logistikou, partneři mohou využívat naše výdejní místa. Děláme společně spoustu aktivit, a ano, nějakou část obratu si musíme nechat i sami doma. Ale z daného prodeje neúčtujeme nic navíc, malý prodejce se k nám do marketplace může dostat už za poplatek 290 korun.

Jak velkým obchodníkům, s jak velkým obratem už se vyplatí obrátit se na vás?

Doslova od A do Zet. Jsou tam malí „garážoví“ prodejci i velcí prodejci – z Česka, z Polska nebo z jiných zemí, kteří mají tisíce a tisíce artiklů.

Potenciál v zahraničí

Má být jednou z cest k zisku i přehodnocení vaší zahraniční expanze?

Ani ne tak přehodnocení. Jde o to, že rozeznáváme potenciál, který ty trhy mají. Investujeme více našeho času, více naší energie do zemí, které jsou kolem nás.

Jakou pozici má Mall Group na zahraničních trzích?

Liší se to. V Chorvatsku nebo na Slovensku jsme číslo dvě nebo tři, ve Slovinsku absolutní jednička.

Když tedy shrneme, co se letos v Mallu změnilo, je to skokový růst obratu, skokové posílení partnerského prodeje a domácí úklid. Ještě něco?

Ještě fenomén, se kterým neuměl pracovat ještě na jaře nikdo. Tedy to, že máte 95 procent zaměstnanců na home office, což naprosto mění dynamiku každodenní práce. Najednou jsme museli dovybavovat lidi technologiemi, dělat online schůzky, jednání, telekonference, videokonference. Mění to i styl vedení lidí, s nimiž nemáte ten každodenní kontakt.

Mimochodem kolik lidí máte doma, kolik je 95 procent kancelářských zaměstnanců Mallu?

Dnes máme na centrále Mallu cca 700 zaměstnanců.

Víc času doma

Co ze změn, které letos zasáhly sektor e-commerce, podle vás přežije do normálních let?

Myslím si, že to bude nižší míra kontaktů mezi prodejcem, dopravcem nebo zákazníkem. Myslím, že lidé budou navždy opatrnější. Zavádění bezkontaktního výdeje zboží, doručování do Mall Boxů, to jsou všechno věci, které asi dlouhodobě přetrvají. Například dřív byl historicky nejoblíbenější způsob platby za zboží dobírka při dodání. Dnes je nejužívanější online platba při vytváření objednávky.

Bude se kvůli trendu k bezkontaktním dodávkám rozšiřovat síť vašich Mall Boxů?

My ji máme poměrně dobře vybudovanou, spíše budeme zlepšovat technologii a snažit se, aby i naši marketplaceoví partneři byli schopni zasílat zboží k vyzvednutí pro zákazníky do Mall Boxů.

Poslední otázka: Jak podle vás koronavirová pandemie změní společnost a náš život?

Rozhodně jsme se naučili trávit víc času s rodinou. Někdy je to pozitivní, někdy už mají lidé jeden druhého plné zuby. Myslím, že se naučíme trávit i více času v rámci České republiky, jezdit tady na dovolené. To jsou pozitiva. Negativem je, že je zasažena spousta byznysů, které jsou uzavřeny, nebo nemají zákazníky. Turistický ruch je prakticky na nule, což má svá pro i proti. Ale myslím, že lidé jsou přizpůsobiví a po čase se oklepou, začnou cestovat, chodit do kamenných obchodů, nakupovat jako dřív. A přeliv z kamenných obchodů do onlinu? Rozhodně část zákazníků, kteří dříve online nezkoušeli a naučili se ho, u nás zůstane. Takže náš byznys patrně bude i nadále na vzestupu.

My s kolegy z vedení společnosti máme neskutečné štěstí, že máme tým lidí, jaký máme. Na jaře i teď se k tomu postavili čelem, tým je semknutý a lidé opravdu táhnou za jeden provaz. Všem našim zaměstnancům patří veliké díky, protože situaci bychom bez nich nezvládali.

Doporučované