Hlavní obsah

Olympionici končí spolupráci s marketingovým guru Černoškem

Foto: Stanislav Heloňa / MAFRA / Profimedia, Profimedia.cz

Majitel agentury Česká sportovní Miroslav Černošek se ještě v září zúčastnil olympijského dne na olomouckém Horním náměstí.

Agentura podnikatele Miroslava Černoška měla od roku 2001 s Českým olympijským výborem exkluzivní spolupráci, pomáhala vytvořit sponzorský „pool“.

Článek

Český olympijský výbor už nadále nebude při shánění sponzorů spolupracovat s agenturou Česká sportovní, kterou vlastní prostějovský marketingový guru Miroslav Černošek.

Na dotaz redakce Seznam Zpráv to potvrdil předseda výboru Jiří Kejval. Zároveň uvedl, že na rozvázání dlouholeté spolupráce se obě strany dohodly už před několika měsíci.

„Bylo to rozhodnutí agentury Česká sportovní. Pan Černošek nám to sdělil už na začátku letošního roku,“ uvedl Kejval. Nicméně některé obvykle dobře informované zdroje ze sportovního prostředí si jsou jisty, že rozchod souvisí s kauzou, kterou nedávno otevřel zpravodajský server iRozhlas.cz.

Novináři z veřejnoprávního média zjistili, že z peněz, které na podporu olympijského hnutí posílaly státní a polostátní firmy, si poměrně výraznou část „ukrajovala“ právě Černoškova agentura.

Firmy Lesy ČR, Česká pošta a ČEZ vynaložily na podporu olympioniků v letech 2012 až 2016 (ČEZ až do letoška) celkem 120 milionů korun, přičemž olympijský výbor z toho dostal o téměř čtvrtinu méně.

Černoškova agentura si totiž podle rozhlasu ve formě provizí strhla 28 milionů korun. Sám Černošek uvedl, že z každé smlouvy má nyní v průměru 18 procent. Nedokázal ovšem jednoznačně vysvětlit, proč tento provizní systém vůbec existoval a k čemu takto získané peníze jeho firma dále využívala. Mluví například o nákladech na péči o obchodní partnery zmíněných sponzorů.

Nyní už bez prostředníků

Znalci prostředí hovoří o tom, že celý systém je už letitou záležitostí. Agentura Česká sportovní totiž spolupracuje s Českým olympijským výborem už 19 let (od roku 2001, kdy byla i založena). Provize za pomoc se sháněním peněz měly být Černoškovi poskytovány už v době, kdy byl šéfem olympioniků Kejvalův předchůdce Milan Jirásek. Nicméně původně měly být na úrovni zhruba 10 procent, později byly navýšeny. Celou záležitostí se dle neoficiálních informací iRozhlasu nyní zabývají i policisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu.

Olympijský výbor se chce podle Jiřího Kejvala do budoucna vydat jinou cestou a prostředníky při hledání sponzorů už v zásadě nevyužívat. „Naší stávající strategií je domlouvat partnery napřímo, eventuálně pracovat s agenturami ad hoc, v závislosti na obchodním případu,“ uvedl pro Seznam Zprávy předseda Kejval.

Kauzou ohledně provizí se má zabývat i Ministerstvo zemědělství, v roli zakladatele státního podniku Lesy ČR. Státem majoritně ovládaná energetická společnost ČEZ, s jejímiž akciemi se obchoduje na burze, podle některých informací nyní zvažuje, že svou další podporu olympijskému hnutí ukončí.

Mluvčí firmy Ladislav Kříž nicméně říká, že celá záležitost je stále otevřena. I s ohledem na skutečnost, že letní olympiáda v Tokiu byla kvůli pandemii covidu-19 přeložena z letošního na příští rok.

„Kvůli přesunu termínu olympiády skončí naše smlouva nejdříve v srpnu příštího roku. A jednání o pokračování naší spolupráce (s ČOV) jsou teprve před námi,“ uvedl mluvčí Kříž.

Právě ČEZ podporuje české olympioniky po celou dobu, co olympijský výbor spolupracuje s Černoškovou agenturou. Tedy od roku 2001.

Přetěžké období podnikatele Černoška

Seznam Zprávy žádaly, aby se k ukončení spolupráce s ČOV a k některým dalším záležitostem vyjádřil i podnikatel Černošek. Ten ale nakonec žádný komentář neposkytl, a to kvůli zdravotním potížím. Už minulý týden redakci sdělil, že onemocněl chorobou covid-19. Ve středu jeho manželka Petra Černošková, která se na řízení sportovního byznysu podílí, sdělila, že manžel je nyní nemocnici a jeho stav je vážný. „Máme teď jiné starosti,“ uvedla.

Pro Miroslava Černoška, který byl doposud jednou z klíčových postav českého sportovního prostředí, jsou poslední měsíce i v jiných ohledech mimořádně obtížné. Nejen kvůli rozšíření nákazy covid-19, která kromě jiného na čas téměř umrtvila veškeré sportovní akce.

Výraznou čáru přes rozpočet přivodil Černoškovi nový systém organizace mužského tenisového Davis Cupu a ženského Fed Cupu, v němž už pro jeho marketingovou agenturu není místo. Přitom právě to byl největší zdroj Černoškových příjmů, jak to podnikatel sám přiznával.

Vedle toho jeho tenisovou „stáj“ postupně opustily největší české tenisové hvězdy posledních let – Radek Štěpánek, Tomáš Berdych, Lucie Šafářová i Petra Kvitová. Navíc se 72letý Černošek rozhodl i s ohledem na věk odejít z pražské tenisové Sparty. Stáhl se domů do rodného Prostějova, kde má svou tenisovou základnu. Teď spoléhá hlavně na mladé tenisové talenty.

Nicméně do nich musí v této fázi kariéry spíše investovat, než aby mu vydělávaly peníze. Fakticky jedinou velkou sportovní akcí, která Miroslavu Černoškovi zůstala, je atletický mítink Zlatá tretra v Ostravě. Ten se letos i přes veškeré problémy uskutečnil, nicméně i tento prestižní podnik už není takovým lákadlem, jakým byl v době, kdy jeho pravidelným účastníkem byla jamajská atletická megahvězda Usain Bolt.

Související témata:

Doporučované