Hlavní obsah

Olympionici inspirovali Čechy ke sportu. O brokovnice mají zájem i ženy

Foto: ČTK

Jiří Lipták vystřílel v Tokiu zlato a David Kostelecký stříbro. Boj dvou kamarádů zvedl mezi Čechy zájem o sport, o němž dosud moc nevěděli.

Olympiáda zvedla zájem o sportovní vybavení, elektroniku či japonské speciality. Prodejci navíc očekávají, že bude mít příznivý vliv na jejich tržby i poté, co skončila. Může jim přivést také netypické zákazníky.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Čeští sportovci pomohli svými výkony na olympiádě v Tokiu zvýšit reputaci Česka v oblasti sportu. Nepřímo však také podpořili tuzemské prodejce. Úspěchy olympioniků totiž nadchly mnohé Čechy natolik, že dostali chuť více cvičit, nebo dokonce vyzkoušet nové sporty.

„Mám rád tenis a baví mě ho sledovat i v televizi. Když má český tenis úspěch na nějakém z grandslamů či olympiádě, tak mě to ovlivňuje a mám sám chuť se zlepšovat. Plánuji, že budu nyní pravidelněji trénovat,“ říká po úspěchu Barbory Krejčíkové a Kateřiny Siniakové ve čtyřhře, při které získaly v Tokiu zlato, Tomáš z Prahy.

Mnoho diváků zaujala také nová olympijská disciplína – sportovní lezení. Ačkoliv český favorit Adam Ondra nakonec v turbulentně se vyvíjejícím závodě medaili nezískal, jeho výkon zanechal v divácích hluboký dojem.

„Z výšek mám velký respekt a doposud jsem se jim spíše vyhýbal. Sledovat Adama Ondru při lezení na stěnu na olympiádě ve mně však vyvolalo nadšení a touhu si tento sport vyzkoušet. Chystám se na něj i s přítelkyní, kterou to také zaujalo, adrenalinu není nikdy dost,“ říká Martin M. z Prahy, který se dosud věnoval převážně míčovým sportům a cyklistice.

Fanouškovskou základnu se podařilo zvednout v Česku díky dosud ne zrovna masovému sportu – sportovní střelbě, a to díky výkonům Jiřího Liptáka a Davida Kosteleckého, kteří si z disciplíny trap odvezli z Tokia dva nejcennější kovy.

„Chtěl jsem v létě vyzkoušet něco nového. S kamarádem nás zaujala střelba. Než se o tom v souvislosti s olympiádou začalo psát a mluvit, tak by nás to nenapadlo, ale takto jsme se rozhodli, že do toho půjdeme společně,“ říká Richard Müller.

Střelba z brokovnice však nadchla i dívky. „V minulosti jsem měla možnost vyzkoušet si sportovní střelbu z malorážky a velmi mě bavilo soustředit se na cíl. Zlato a stříbro českých střelců mě opět namotivovalo vyzkoušet si i další druhy střelby, jako je střelba na trap, a mít tak možnost porovnat, jaké je to mířit i na pohyblivý terč. A hlavně – jaká bude úspěšnost zásahu,“ říká Kristina Kubáňová, která se v minulosti věnovala baletu.

Foto: Archiv Kristiny Kubáňové

Kristina Kubáňová se dříve věnovala baletu. Úspěch českých střelců na olympiádě v Tokiu však i v této křehké dívce vyvolal zájem o střelbu z brokovnice.

Dopad zájmů na své tržby potvrzují jednotlivé obchody. Například brněnský prodejce říká, že v letním období roste prodej zbraní a střeliva vždy, nicméně letos prodejna zaznamenává nárůst zájemců hlavně o brokové disciplíny.

„Někteří teprve uvažují o pořízení zbrojního průkazu, další si přicházejí vybrat první zbraň, případně hledají instruktora. Olympijský úspěch pánů Liptáka a Kosteleckého přitom často zmiňují jako impuls, který je na brokovou střelbu nebo na střelbu obecně upozornil,“ říká Michal Hynšt, výkonný manažer společnosti Wildgame.

Ta se v Brně zaměřuje na prodej zbraní, střeliva a vybavení pro sportovní střelbu, ozbrojené složky či myslivce a v Rouchovanech zároveň pořádá střelecké kurzy a provozuje vlastní střelnici. Mnohé zájemce podle něj oslovuje také to, že se střeleckými disciplínami lze bez problému začít i v pozdějším věku.

Zvýšený zájem o střelecké aktivity pozoruje i web Slevomat. Například hledanost střeleckých balíčků, které zahrnují zkoušku střelby z několika zbraní či kurzy na získání zbrojního průkazu, vzrostla o třetinu.

„Úspěchy českých sportovců motivují mnohé zákazníky vyzkoušet si nové věci. Kromě střelby se zvýšila poptávka například po golfu, plachtění, surfování, paddleboardingu, józe či lezení, a to v průměru o pětinu,“ říká šéf Slevomatu Ladislav Veselý.

Sledování olympiády mohlo přivést k netradičním sportovním aktivitám lidi i u sportů, v kterých Češi na stupně vítězů nedosáhli. Například Marie Horáčková skončila v olympijské soutěži v Tokiu v lukostřelbě v prvním kole vyřazovací části, přesto její účast na hrách patrně příznivě ovlivnila diváky tohoto sportu.

„Srovnání dvou týdnů před olympiádou a 14 dnů během jejího konání ukazuje na zvýšení zájmu o produkty v oblasti lukostřelby. V kategorii luků evidujeme o 28 procent více návštěv,“ říká Kristýna Hořovská z nákupního rádce a srovnávače Zboží.cz.

Podle šéfa divize e-business technologického impéria NWT Přemysla Víchy se zvedla také poptávka po tenisovém vybavení. Je však podle něj těžké přesně určit, zda to bylo jen díky úspěchu Barbory Krejčíkové a Kateřiny Siniakové, které ve čtyřhře na olympiádě získaly zlato, anebo tomu přispěla i otevřená sportoviště.

Každopádně zájem o sportovní vybavení, které bude souviset s úspěchy českých sportovců v Tokiu, by se podle něj měly silněji promítnout v prodejích až v září. „To se otevírají sportovní kroužky a řada dětí a rodičů přemýšlí, do jakých své děti přihlásí,“ říká šéf divize, která spravuje například internetové obchody Patro, Digiboss, Knihy či Outdoor-Shop.

Vliv olympiády na prodeje sportovního zboží potvrzuje obecně také společnost vshosting~, která jako poskytovatel hostingových služeb provozuje více než polovinu českých a slovenských e-shopů.

„Na rozdíl od většiny e-shopů u nás, které během léta zaznamenávají přibližně 15% pokles návštěvnosti, u prodejců sportovního vybavení zůstal provoz na vysokých předprázdninových hodnotách. Olympijské hry na tom jistě mají velký podíl, roli hraje také poptávka po letním sportovním vybavení,“ říká jeho marketingová ředitelka Lucie Rybičková Javorská.

Olympiáda prospěla i prodeji elektroniky, kdy skupina NWT zaznamenala větší prodeje televizí a vybavení pro lepší signál. Ještě před ní zaregistrovalo internetové tržiště Mall růst zájmu o televizory s větší úhlopříčkou v řádu desítek procent.

Olympiáda také ovlivnila zájem o jiné než sportovní aktivity. Například podle Slevomatu stoupl v posledních dvou týdnech významněji zájem o vouchery na sushi.

Anketa

Posílila u vás olympiáda chuť aktivně sportovat?
Ano, hodlám cvičit častěji.
15 %
Ano, chci vyzkoušet nové sportovní aktivity.
5 %
Ne.
80 %
Celkem hlasovalo 20 čtenářů.

Doporučované