Hlavní obsah

„Ohrožují diverzitu“. EU chce zakročit proti britské filmové dominanci

Foto: Profimedia.cz

Britské drama v ohrožení? Herečka Olivia Colmanová v roli královny Alžběty II. ve čtvrté řadě seriálu Koruna.

Evropská unie by mohla omezit množství britského televizního a filmového obsahu na evropském trhu. Naznačovat to má interní dokument EU, který získal deník The Guardian. V ohrožení by tak bylo například oblíbené britské drama.

Článek

Jako „hrozbu pro evropskou rozmanitost“ má popisovat dominanci britské filmové a televizní produkce interní dokument Evropské unie, informuje britský deník The Guardian. Spojené království je největším evropským producentem filmového a televizního obsahu a jeho zisky z prodeje práv do zahraničí každoročně stoupají. Britský filmový průmysl už ale může brzy čekat pobrexitové vystřízlivění.

Podle Guardianu jde o další z kroků EU ve vyhrocených vztazích se Spojeným královstvím poté, co země opustila jednotný trh a celní unii. Evropská unie se chce podle deníku věnovat otázce „nepřiměřeného množství“ britského filmového a televizního obsahu v Evropě po odchodu země z EU.

Podle unijní Směrnice o audiovizuálních mediálních službách musí být většina vysílacího času televizních stanic členských států věnována evropskému obsahu. Nařízení se pak dotýká i VOD platforem (Video on Demand), jako je Netflix nebo Amazon, u kterých musí „domácí“ evropský obsah tvořit alespoň 30 procent jejich nabídky.

Některé státy pak zašly v těchto opatřeních ještě dále, než požaduje zmíněná směrnice. Například Francie na streamovacích službách vyžaduje až 60 procent evropského obsahu a zároveň mají společnosti jako Netflix patnácti procenty svého obratu přispívat na evropskou audiovizuální a filmovou tvorbu.

Dokument EU předložený členským státům 8. června by podle deníku zapříčinil, že do mimoevropské produkce by se zařadil i britský obsah. „Široká dostupnost britského obsahu na streamovacích službách, jakož i privilegia související s klasifikací obsahu jako evropského díla, mohou mít za následek nepřiměřené množství britské tvorby v rozporu s kvótou pro videoplatformy a bránit širší nabídce evropských děl (včetně těch z menších zemí nebo v méně často mluvených jazycích),“ cituje Guardian zmíněný dokument.

„Nepřiměřený počet (britského obsahu) proto může ovlivnit plnění cílů propagace evropských děl a kulturní rozmanitosti, na něž se zaměřuje Směrnice o audiovizuálních mediálních službách,“ píše se také v uniklém dokumentu.

Evropská komise pak podle Guardianu dostala za úkol zahájit studii o riziku ze strany britské tvorby pro „kulturní rozmanitost“ EU. Právě tato studie má být podle zdrojů Guardianu v Bruselu prvním krokem k odebrání privilegií, ze kterých se aktuálně těší britští tvůrci.

Rána pro britské drama

Podle dat britského filmového průmyslu by ztráta dominance na trhu s právy poškodila především britské drama. Přitom právě televizní série jako Panství Downton nebo Koruna patří mezi nejoblíbenější britskou tvorbu. „Prodej mezinárodních práv k britským programům se stal klíčovou součástí financování produkce v některých žánrech, jako je například právě drama,“ řekl výkonný ředitel Asociace komerčních vysílacích společností Adam Minns.

„Ztráta přístupu na podstatnou část evropského trhu EU by byla pro britský televizní sektor vážnou ranou, která by zasáhla všechny od producentů přes vysílatele až po tvůrce,“ dodává Minns.

Prodej mezinárodních práv evropským televizním stanicím a platformám VOD vynesl britskému televiznímu průmyslu v letech 2019 až 2020 celkem 490 milionů liber (více než 14,6 miliardy korun), což z něj činí druhý největší trh v této oblasti po Spojených státech.

Obavy ohledně regulace britského obsahu na území EU už se v místním filmovém a televizním průmyslu objevovaly delší dobu. Podle zdrojů nebyla pro tvůrce a producenty otázka „jestli k tomu dojde, ale spíše kdy“.

O konečných pravidlech nejen pro britský filmový a televizní průmysl by se podle Guardianu mělo rozhodnout během francouzského předsednictví v Radě EU, které zemi čeká od ledna 2022. Podporu pro zpřísnění pravidel pro mimounijní televizní a filmovou produkci má Francie také ze strany Rakouska, Řecka, Itálie nebo Španělska.

Doporučované