Hlavní obsah

Ohrožení pro dieselové vozy. Když nemáte filtr, budete platit, varuje ministr

V Česku znečišťují vzduch podle odhadů stovky tisíc řidičů.

Až 70 procent aut na naftu nemá podle odborníků v pořádku součást výfukové soustavy - filtr pevných částic. Je to proti předpisům a vážně to ohrožuje zdraví.

Článek

Po zimě, během níž bylo v českých městech nedýchatelno víc než v jiných letech a meteorologové mnohokrát vyhlásili smogový poplach, upozornil ministr životního prostředí důrazně na to, že v Česku jezdí stovky tisíc vozů s dieselovým motorem, které nemají filtr pevných částic.

Zamořují tím ovzduší tak, že Richard Brabec mluví o „kolektivní sebevraždě".

„Podle odhadů Ústředního automotoklubu naftových aut s poškozeným nebo demontovaným filtrem pevných částic může být až milion. To je obrovské číslo. Myslím, že nebudu přehánět, když řeknu, že je to kolektivní sebevražda," řekl Seznamu ministr.

I proto už začal řešit situaci s ministrem vnitra. Chce, aby dopravní policisté mnohem tvrději hlídali, zda naftové vozy předepsané vybavení mají. A aby za to dávali pokuty.

Nový filtr pevných částic stojí podle servisů od 10 tisíc korun výš.

Nesprávně fungující nebo chybějící filtr přitom způsobuje, že vozidlo vypouští do ovzduší o 90 procent více sazí a dalších rakovinotvorných částic, než by mělo.

Nový filtr vyjde podle servisů od 10 tisíc korun výše. V některých případech ale i na 100 tisíc korun. Ucpaný filtr navíc snižuje výkon motoru, a tak mnozí řidiči místo výměny filtr prostě odstraní, provrtají či ho v nejlepším případě neodborně a nedostatečně vyčistí.

I to je důvod, že v Česku jezdí podle odhadu ÚAMK s poškozeným nebo dokonce demontovaným filtrem pevných částic jedna pětina tuzemského vozového parku.

Nic na tom nemění rizika, která jsou s tím pro majitele vozů spojena. Například to, že jim vůz odstaví na Stanici technické kontroly.

„Pokud v autě není filtr pevných částic, měření končí a auto posíláme rovnou pryč. Pokud je ve filtru díra nebo je násilně vybrán, tak se neměří dál," popsal své zkušenosti z praxe vedoucí emisí STK Bohdalec Pavel Dolejš.

Dalším rizikem jsou vysoké pokuty. V Česku mohou jít zpravidla do tisíců korun. V Německu a v Rakousku, kam Češi často cestují, jsou výrazně vyšší.

Pohybují se v řádech stovek eur, takže nezřídka přesahují částku 20 tisíc korun. Pokud ale například filtr úplně chybí, tak policisté v Rakousku mohou udělit řidiči pokutu přesahující 100 tisíc korun. Samozřejmostí je, že většinou zakážou jet s autem dál.

Doporučované